DTL til Bulc: Der må handles på grundlag af viden
Transportkommissær Violeta Bulc har flere gange udvist interesse for COWI-rapporten ”Sideveje i Dansk Transport”, og åbnede tirsdag morgen konferencen The Road Ahead i Bruxelles, hvor rapporten blev drøftet.
Kommissæren, der indledningsvis blev lykønsket af de mere end 80 deltagere med sin fødselsdag, sagde blandt andet: ”Transportsektoren er afgørende vigtig. Stopper transporten, stopper det hele.”
Men det blev ikke kun ved de velmenende lovprisninger af erhvervet:
- Reglerne skal være fair og gennemskuelige. Postkasseselskaber og forum-shopping skal stoppes. Vi skal have fjernet de huller som muliggør denne spekulation,” sagde Violeta Bulc, og fortsatte: ”Varebiler under 3500 kg oplever også store problemer. Også grænseoverskridende. Klagerne over unfair konkurrence kommer fra alle sider. Vi (Kommissionen, red.) er derfor meget opmærksomme også på dette voksende problem, lød det fra Bulc.
Enighed om større studie
DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard, spurgte kommissæren, om hun ville tage initiativ til at få lavet en mere omfattende analyse. Kommissæren kvitterede og var enig i, at der skulle laves et større og mere omfattende studie.
Jan Villadsen, 3F Transportgruppen, og Erik Østergaard, talte ligeledes til konferencen, og pegede begge på behovet for at få mere, sammenlignelig viden fra andre europæiske lande.
Det danske socialdemokratiske medlem af Europa Parlamentet, Ole Christensen, og hans tyske socialdemokratiske kollega, Ismail Ertug, var værter i forbindelse med konferencen - i et samarbejde med både de europæiske transportarbejdsgiveres og transportlønmodtageres organisationer.
Kommissæren klædt på
- Jeg synes, kommissæren er oprigtig interesseret i at forstå de udfordringer, vi står med i transporterhvervet. De mange nationale tiltag for at dæmme op for ulovligheder og unfair konkurrence sender jo et klart signal til Kommissionen. Vi har med denne konference og med dette samarbejde presset yderligere på for, at kommissæren er klædt på til sætte de helt nødvendige initiativer i gang. Man bliver nødt til at handle på den viden, man har, for ellers skrider tilliden og legitimiteten. Og det er vel ikke just hvad EU-systemet har brug for i øjeblikket, sagde DTL-direktør Erik Østergaard efter konferencen.
Det var i en fælles indsats mellem 3F’s transportgruppe, NLAs direktør Søren Hyldstrup Larsen og DTL-Danske Vognmænd, at idéen til konferencen blev født og sat i værk, som en naturlig konsekvens af den fælles rapport, som DTL-Danske Vognmænd og 3F Transportgruppen - med støtte fra Arbejdstilsynet i Danmark - udgav i sommers under navnet ”Sideveje i Dansk transport – arbejdsliv, løn og levevilkår for bulgarske, rumænske og makedonske chauffører i Danmark og Vesteuropa. En rapport om arbejdskraftens fri bevægelighed på transportområdet”.