Tysk forsøg med lastbiler uden chauffører
Den tyske transportvirksomhed DB Schenker og lastbilproducenten MAN vil udføre forsøg med selvkørende lastbiler. Forsøget går ud på at linke lastbiler sammen elektronisk, så de kan køre i konvoj.
- Konvojkørslen kan minimere antallet af harmonikasammenstød, men den kan også effektivisere transporterne og mindske udledningen af CO2, siger Henrik Dam Larsen, der er adm. direktør for DB Schenker i Danmark. Han mener, at CO2-besparelsen kan være helt op til 10 procent.
Ved konvojkørsel bliver lastbilerne linket sammen elektronisk, hvormed hele konvojen styres af den forreste bil. Det sker ved hjælp af elektronisk førerassistance og kontrolsystem.
- Samarbejdet med MAN udspringer af vores globale strategi om konstant at arbejde med at mindske udledningen af CO2, fortæller Henrik Dam Larsen.
- I 2018 vil vi have en hel flåde af lastbiler på en såkaldte Digital Motorway, der går på A9 motorvejen mellem vores afdelinger i München og Nürnberg. Derefter skal brugen af selvkørende biler testes på selve filialen i Nürnberg.
- Det er et fantastisk projekt, som for altid vil ændre lastbiltrafikken, slutter en meget spændt Schenker-direktør.