Første skridt til førerløs trafik
Aalborgs lufthavn og Vesthimmerlands Kommune kan gøre klar til de første forsøg med selvkørende biler, når Folketinget har vedtaget det lovforslag om selvkørende motorkøretøjer, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) fremsatte i sidste uge og som førstebehandles torsdag 2. februar.
Ministeren ser for sig selvkørende minibusser, der om nogle år kan hente og bringe mennesker, som ikke har kørekort.
Den ministervision mangler imidlertid gods og lastbiler, mener ITD.
- Danmark skal være på forkant og bane vejen for, at de danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder i lighed med deres udenlandske kollegaer kan udnytte de nye digitale teknologier, erklærer ITD's adm. direktør Carina Christensen i en pressemeddelelse.
- Danmark skal teste automatisering og digitalisering af transportområdet, fordi det vil kunne bidrage stærkt til at give Danmark et forspring i den stadig hårdere konkurrence på de europæiske veje, fortsætter Carina Christensen og foreslår, at Innovationsfonden kunne bidrage til disse forsøg.
IDA: Gevinst på 20 milliarder kroner
Ingeniørforeningen IDA mener, at samfundet vil kunne spare 20 milliarder kroner årligt, hvis alle biler udstyres med autopilot. Den enorme besparelse vil være en følge af tidsbesparelser, færre ulykker og effektivisering.
IDA arbejder med et scenario, der siger, at vi har 3 procent selvkørende biler i 2025 og 100 procent i 2055.
Lovforslag i tre trin
Det første trin er lovforslaget. Der står Ole Birk Olesen (LA) på titelbladet, men det er forberedt af forgængeren Hans Chr. Schmidt (V), som sendte forslaget i høring før den nuværende regeringsdannelse.
- Erfaringerne fra forsøgsordningen kan senere indgå i en vurdering af behovet for at indføre en permanent regulering af området, erklærer Ole Birk Olesent.
Selvstyrende - ikke førerløs
Springet fra selvkørende til førerløse biler må vente. Det bliver et krav, at en person med kørekort sidder ved rattet. Tillige må bilisten ikke udføre andre opgaver, der stjæler opmærksomhed.
Der åbnes dog for, at chaufføren blot skal være parat til at overtage føringen i avancerede forsøg med langsomt kørende minibusser.
Færdselsloven skal have en ny paragraf, som giver transportministeren mulighed for at tillade, at ”motorkøretøjer under forsøg kan styres af en teknisk indretning, uden at en fysisk person har fuld kontrol over køretøjet”.
Derimod afskæres muligheden for at tillade forsøg, hvor ”et motorkøretøj føres af en teknisk indretning i stedet for en fysisk person”.
Trafiksikkerhed og innovation
- Med lovforslaget kobles det altafgørende hensyn til trafiksikkerhed med muligheden for innovation via automatisering af biler, erklærer Ole Birk Olesen.
- Vi må ikke lukke øjnene for den gradvise udvikling, der er i gang inden for den selvkørende bilteknologi, fortsætter han og nævner ABS, som kan gennemføre en noget nær perfekt opbremsning i en kritisk situation.
Ole Birk Olesen nævner også intelligente lygter, fodgængerbeskyttelse og automatisk parkering.
Forsikringsansvar
Tilladelseshaveren står med forsikringsansvaret for den selvkørende forsøgsbil. Det objektive ansvar gælder, uanset om ejeren/brugeren eller den tekniske indretning har kontrollen over køretøjet ved en hændelse. Det udelukker ikke, at forsikringsselskabet kan gøre regres over for føreren.
Transportministeren kan trække tilladelsen tilbage, hvis der opstår tvivl om sikkerheden.
En person skal kunne gribe ind
Lovforslaget omfatter to af de seks niveauer for automatisering, som den amerikanske organisation ”Society of Automobile Engineers” (SAE) anvender, nemlig niveau 3 og 4.
Ved niveau 3 (betinget automatisering) kan systemet overvåge og reagere på trafikken. Her er ”den tekniske indretning” - som den selvstyrende bils udstyr betegnes - i stand til at føre køretøjet, men den fysiske fører kan når som helst gribe ind.
På niveau 4 (høj automatisering) kan køretøjet selv foretage alle manøvrer herunder sikker standsning. Her kan der være tale om chaufførløse minibusser. Betingelsen er dog, at der i eller uden for køretøjet er en person, som er i stand til at overtage føringen.
Lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2017, hvis Folketinget ellers vedtager det inden sommerferien.