23948sdkhjf

Vognmandsforening fylder 120 år

Nordre Birks Vognmandsforening har en lang erfaring i overlevelsens kunst

120 år er en høj alder for en vognmandsforening i et transporterhverv, som er fyldt med så mange forskellige meninger og vilde organisatoriske slagsmål. Nordre Birks Vognmandsforening, der fejrer dagen den 7.marts 2017 med en jubilæumsfest på Borupgaard, Comwell i Snekkersten, har heldigvis lang erfaring i overlevelsens kunst.

Foreningen har hovedsageligt holdt sig uden for de mange store og opslidende organisatoriske stammekrige. Foreningen foretrækker at være med på en neutral kikker.

Nordre Birk har aldrig været direkte involveret i uroen. Hverken på kuskesædet eller på den organisationspolitiske bagsmæk. Hvem, der på forskellige tidspunkter var venner eller uvenner i transporterhvervet, har hverken ødelagt natsøvnen for bestyrelsen eller for medlemmerne.

Dropper tradition
Internt i den jubilerende forenings bestyrelsen er der dog ikke altid våbenhvile. Delte meninger om selv mindre betydningsfulde spørgsmål er ikke usædvanligt. Beslutningen om at droppe den mangeårige tradition med at deltage i Kjøbenhavns Vognmandslaugs laugsforsamling og tilsvarende at invitere laugsrepræsentanter til Nordre Birks generalforsamling er det seneste eksempel.

Så vidt vides var der ikke tale om en enig bestyrelse.

Nordre Birk mistænkes ofte for at have nok i sig selv. Frierier fra den store nabo Kjøbenhavns Vognmandslaug om en sammenlægning er på det bestemteste blevet afvist. Økonomien er også i orden til adskillige års organisatorisk enegang. Også selv om medlemstallet er vigende. I dag er der 125 medlemmer.

Tvunget til fællesskab
Interessant nok blev Nordre Birk i 1897 etableret på grundlag af uenighed. Stærke meninger og egne interesser skulle bøjes mod hinanden, før en lille kreds af vognmænd endelig kunne nå til en fælles beslutning.

Datidens vognmænd var tvunget til at organisere sig. De var presset fra flere sider. Først og fremmet af de kunder, som sparede vognmanden ved selv at købe hest og vogn til deres egne transporter. Samtidig var kuskene begyndt at organisere sig og kunne lønmæssigt presse den enkelte vognmand.

Foreningen fik sit navn efter den daværende retskreds Nordre Birk, og det navn har den aktuelle bestyrelse ikke tænkt sig at lade indgå i andre navnekombinationer.

Nordre Birk fik også sin egen fane, som stadig anvendes, selv om den af en eller anden har fået påtrykt 17. marts som dato for etablering, selv om den rigtige dato er 7. marts.

Ingen ville være formand
I sin lange levetid har Nordre Birk kun fusioneret en enkelt gang. Det var med Frederiksborg Amts Vognmandsforening i 2003. Fusionen omfattede ca. 200 medlemsvirksomheder, som var fordelt over et meget stort geografisk område. Fra Roskildevej i syd til Gilleleje Havn i nord og Jægerspris i vest.

For at signalere samhørigheden og den nye forenings størrelse blev det over 100 år gamle logo med landaueren udvidet med et billede af Frederiksborg Slot.

Fusionen tog dog sin tid. Det største problem var, at Frederiksborg Amts Vognmandsforening havde svært ved at finde medlemmer, som ville påtage sig et bestyrelsesansvar, efter at den navnkundige Erik Olsen havde forladt formandsposten. Foreningen var reelt i fare for at blive opløst.

Kun med udsigt til en fusion med Nordre Birks Vognmandsforening lykkedes det at få valgt en ny bestyrelse og ny formand.

Frederiksborg Amts Vognmandsforeningen var i forvejen resultatet af en sammenlægning mellem Frederikssund Vognmandsforening, Hillerød Vognmandsforening, Nordsjællands Vognmandsforening og Kronborg Birks Vognmandsforening.

Ikke mindst Erik Olsen var en varm fortaler for at sammenlægge de mange små vognmandsforeninger og oprette regionale servicekontorer. I hans tid var det kotume, at den ældste søn arvede gården, mens den næstældste fik en lastbil og blev vognmand.

I den situation var det afgørende af kunne trække på professionel hjælp fra en organisation, der ved, hvad en ung og uerfaren vognmand behøver. Flere fornuftige vognmandsforretninger blev skabt på den baggrund.

Fusionsarkitekt
En af de vigtigste arkitekter bag fusionen var Nordre Birks daværende formand Ove M Pedersen. Han sørgede for, at det nye og større Nordre Birks Vognmandsforening kom til at fungere. Vel at mærke uden børnesygdomme, som normal optræder efter en fusion.

Ove M. Pedersen er en mand som naturen har udstyret med et særligt sælger- og talergen, som sikrede, at Nordre Birk i hans formandstid altid kom på den aktuelle dagsorden. Hans efterfølger Ole Frederiksen har taget udfordringen op. Ikke mindst på DTLs generalforsamlinger. Han sikrer, at Nordre Birks synspunkter altid bliver markeret.

Altid en onsdag
I de første godt 100 år blev Nordre Birks generalforsamlinger altid holdt på en onsdag.

De skiftende bestyrelser havde en lommefilosofi om, at det lørdag og søndag nærmest var umuligt at samle medlemmer. Vognmanden trængte til at hvile ud efter en hård uge. Om mandagen havde han travlt, men allerede tirsdag begyndte han at få overskud til nye aktiviteter.

Derfor satsede bestyrelsen med deltagermæssig succes på onsdag, da torsdag og fredag lå for tæt på weekenden til faglige arrangementer.

For en halv snes år siden forsvandt interessen for onsdags-generalforsamling Foreningen forsøgte sig uden held med torsdag og fredag men endte med lørdag formiddag med åndeligt føde og efterfølgende frokost.

Og det er der ingen aktuelle planer om at ændre.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084