Kampvalg til DTLs bestyrelse i morgen
Når DTL’s medlemmer i morgen lørdag den 20. maj mødes til årets generalforsamling i Århus, skal de tage stilling til, om DTL’s bestyrelse skal fornyes med en ung kandidat fra Næstved.
Vognmændene i Region Øst mener, at det er på tide, at midtsjællænderne får deres egen repræsentant i bestyrelserne i DTL og i DTLs Arbejdsgiverforening. De har i alt for lang tid været uden for indflydelse på den transportpolitiske dagsorden, og det skal der laves om på.
De sjællandske vognmænd har fundet et trumfkort frem i Lars Andersen fra vognmandsvirksomhed Frede Andersen & Søn A/S i Næstved. Han er ung, ambitiøs og ikke præget af for megen traditionel vognmandstankegang. I marts valgte han at stoppe som formand for Næstved Vognmandsforening for at anvende sine organisatoriske kræfter på af blive medlem af de to DTL-bestyrelser.
Om det lykkes, får vi at se lørdag den 20. maj, når DTL holder ordinær generalforsamling. Her kommer Lars Andersen ud i et kampvalg, da der er seks kandidater, der stiller op til fem bestyrelsespladser.
Ryster ikke på hånden
Disse udsigter får ikke udfordreren Lars Andersen til at ryste på hånden. Selvtilliden fejler bestemt ikke noget. Han ved, at gode kræfter har gjort et stort forarbejde for at få ham valgt.
Spørgsmålet er naturligvis, om de telefoniske alliancer og de mundtlige løfter med stemmeberettigede vognmænd uden for det midtsjællandske holder, når der skal stemmes på de to generalforsamlinger.
Brug for at blive hørt
Transportmagasinet: Kjøbenhavns Vognmandslaug har to bestyrelsespladser i DTL. Går du efter en af de pladser? Steen Tofteng er jo på valg i år.
- Jeg går efter at få en plads i de to DTL-bestyrelser, da jeg besidder de rigtige kvalifikationer til dette arbejde, svarer Lars Andersen.
- I Region Øst har vi brug for at blive repræsenteret i bestyrelserne, så vores mening og holdninger kan blive hørt. Det er ikke en lov, at jyder, fynboer og københavnere skal sætte sig på samtlige bestyrelsesposter i DTL, siger han.
Vil satse på unge
Hvis Lars Andersen vælges, bliver han med sine 38 år det yngste bestyrelsesmedlem i DTL. Han vil gerne være de yngre vognmænds repræsentant og sparke lidt til indgroede forestillinger om det danske transporterhvervs fremtid.
Mangel på god og kvalificeret arbejdskraft er efter hans mening den største udfordring for danske vognmænd. Specielt manglen på dansktalende medarbejdere.
- DTL anvender utrolig mange ressourcer på at bekæmpe billig, østeuropæisk arbejdskraft. Det giver en masse omtale i medierne og på Christiansborg, men det løser ikke det helt essentielle problem: At få danske unge til at interessere sig for transporterhvervet.
- Det kan være svært i en opgangstid, hvor andre fag trækker; men jeg mener, at det kan lykkes med den rette markedsføring.
- Specielt de større virksomheder må i højere grad samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og tilbyde kvalificerede elever en skræddersyet transportuddannelse, mener Lars Andersen.
Stor frihed i arbejdet
- Der findes stadig unge, som foretrækker en stor frihed i deres arbejde. For dem er det heller ikke uden betydning at have ansvar for køretøj og materiel til en værdi af flere millioner kroner. Det giver faglig stolthed og personlig prestige.
- Foreløbig er det vognmændene, som bestemmer, om de vil ansætte lærlinge, men hvis vi ikke selv kan klare opgaven, risikerer vi, at frivilligheden bliver erstattet af tvang, siger Lars Andersen.
Ejerkreds på fire søskende
Sammen med sine tre søskende - en bror og to søstre - er Lars Andersen medejer af en vognmandsforretning, som råder over 51 lastbiler og en flåde af entreprenørmaskiner. Familiemæssigt fungerer den spændende ejerkonstruktion efter fornuftens regler. Måske fordi de fire søskende bor tæt på hinanden, hjælper hinanden og har fordelt de arbejdsmæssige roller uden for megen fnidder.
Lars Andersen har det godt med at fungere i rollen som driftsleder. Så kan han stort set selv tilrettelægge sin arbejdstid og få tid til aktiv deltagelse i det organisatoriske arbejde.
Overordnet mener han, at folkevalgte skal have basis i en vognmandsforretning.
- Bestyrelsesmedlemmerne skal så vidt muligt have daglig kontakt med vognmændene for at forstå de problematikker, som branchen har. Det er vigtigt, at de folkevalgte har fingeren på pulsen.
Meget ung ledelse
Lars Andersen er fjerde generation i Næstved-virksomheden. Hans oldefar begyndte i 1903 med hestevogne.
Den første lastbil blev købt i 1915. Under krigen overtog hans farfar roret, og i 1973 kom hans far til.
I 1997 blev der opkøbt en anden vognmandsforretning og vognparken blev fordoblet.
I 2008 lod faderen sig frivilligt ”pensionere” og overlod virksomheden til sine fire børn. Det var kort før finanskrisen. Den nye og meget unge ledelse stod med noget af en udfordring, men de klarede skærene og fik efter kort tid sat nogle fornuftige tal på bundlinjen.
Lars Andersens bror Peter var kun 25 år, da han startede som administrerende direktør. Siden har den familiemæssige og stadigt unge fire-bande gjort det ganske godt.