- Vi har problemer med fagforeningen og lokale myndigheder
- I Nordre Birk Vognmandsforening er vi godt og grundigt misundelige på DTL.
Sådan indledte Ole Frederiksen, formand for den nordsjællandske Nordre Birks Vognmandsforening, sin tale på DTL’s generalforsamling.
Han fortsatte:
- DTL har et godt og fornuftigt forhold til fagforeningen 3F. De er ovenikøbet meget fine venner og står politisk sammen på en række væsentlige områder. Udefra ser det hele meget lyserødt ud.
- Dét billede kan vi ikke genkende i vores vognmandshverdag. Her er ikke antydning af et bare nogenlunde rimeligt samarbejde med 3F. Den lokale afdeling af 3F i Nordre Birks medlemskreds optræder som lokale herremænd. De gør alt for at vise deres magt og indflydelse. Måske i et håb om at bremse tilbagegangen i medlemstallet.
- Må jeg give et eksempel. Da et af vore medlemmer overtrådte overenskomsten, betale han en bod og rettede sig ind efter reglerne. Alligevel blev 3F ved med at genere vognmanden. Chikanen var så grov, at både hans kone og hans forretningsmæssige eksistens blev truet.
- Det endte med en politisag, men den lokale afdeling af 3F er stadigt på krigsstien. Vel at mærke på den grove måde.
Svært at forstå
- For os i Nordre Birk er det svært at forstå, at toppen af vores organisation kan have et så godt samarbejde med toppen af en fagforening, når der længere nede i vognmandsrækkerne føres forældet og ødelæggende fagforeningspolitik.
- Jeg kan kun endnu en gang opfordre DTL til at bruge det gode samarbejde til en snak med 3F-toppen om at få deres lokale afdelinger til at indrette sig efter fornuftens og rimelighedens regler. Det må være et rimeligt krav til vores DTL-forening.
Lokale myndigheder
- I Nordre Birk oplever vi en del problemer med de lokale myndigheder, som har svært ved at administrere de meget skrappe regler, som vi vognmænd er underkastet.
- På de kommunale kontorer sidder folk, som er meget overfladisk - for ikke at sige uansvarlige - i tildelingen af kørselsopgaver.
- I Helsingør kommune fik en vognmand det eftertragtede tilbud om vinterførerbekæmpelse, selv om han ikke havde fået synet sin bil. I Halsnæs kommune gik jobbet med vinterførerbekæmpelse til en entreprenør, som om han ikke havde nogen godskørselstilladelse.
- Ja, I hørte rigtigt!
- Jeg ved ikke, at om det skyldes kommunalt slendrian, men jeg har en stærk fornemmelse af, at kommunerne uanset konsekvenserne går efter det billigste tilbud. Kvalitet og trafiksikkerhed indgår ikke i den kommunale tankegang.
- Nordre Birk forelagde de grelle eksempler for Trafikstyrelse. Kommunerne fik en påtale, så nu skulle tingene være bragt i orden. Men de to kommuner er stadigt i vores søgelys.
Lokal bondemand
- Saltspredningen er i nogle tilfælde også givet til en bondemand, som helt lovligt kan klare opgaven med en traktor. Bondemanden var jo den billigste, og han kan yderligere få nedsat sine omkostninger, hvis han helt legalt overlader opgaven til en 16-årig, som ikke skal betale skat. Altså hvis han i det hele taget får løn og ikke kun gør sin nabo eller familie en vennetjeneste.
- Må jeg bede om rimelige konkurrencevilkår for det bedste kontrollerede erhverv i kongeriget Danmark.
Pas på PostNord
- Nu mens vi er ved unfair konkurrence kan Nordre Birk kun bakke DTL op i kampen mod PostNord, som vil have et milliardtilskud fra staten for at overleve. Så vidt jeg er orienteret, skal tilskuddet gå til en satsning på områder som udbringning af stykgods og pakker i direkte konkurrence med private vognmænd.
- Det kan da ikke være rigtigt, at vi skal konkurrere med en statsdreven virksomhed, som bare kan bruge løs af skattekronerne, når den for at sige det på godt dansk " kommer økonomisk på røven, sluttede Ole Frederiksen