23948sdkhjf

Sådan vil vi gøre transport bæredygtig

DHL Express Danmarks nye topchef, Atli Einarsson, taler ud om at flytte til Danmark, konkurrencen i transportbranchen og de nødvendige miljøinitiativer.

Ved årsskiftet fik DHL Express Danmark ny topchef. Claus Lassen blev den 1. januar 2017 udnævnt til adm. direktør for DHL Express i Tyrkiet. Herhjemme tiltrådte en 42-årig islænding, Atli Einarsson, som adm. direktør.

Atli er ikke uvant med Danmark og dansk. Udover at have haft dansk i skolen i Island, har han også boet de første fire år af sit liv i Danmark, mens hans forældre studerede i Aarhus.

- Jeg kan læse alt dansk og forstå det meste, når jeg hører det; men at tale dansk er ikke så let for mig, siger han. Privat kan jeg godt klare mig på dansk, men forretningsmæssigt taler jeg hellere engelsk. Så er der ingen misforståelser.

Hvad der fik en søn af en psykolog-familie til at vælge transport som levevej, kan han ikke give en logisk forklaring på - andet end, at han efter at have stiftet bekendtskab med DHL syntes, at det var en spændende arbejdsplads.

- Efter gymnasiet tog jeg et sabbatår og fandt et job hos DHL. Jeg startede som kurer i 1997. Jeg kunne lide kulturen og team-ånden. Vi arbejdede under tidspres for at nå frem til tiden; men samtidig mødte jeg også mange kunder og skabte en god relation til dem, fortæller han.

Derfor besluttede han, at han ville have en karriere i DHL; men han ville også have en universitetsuddannelse. I tre år studerede han handel og økonomi, mens han arbejdede på deltid i DHL blandt andet i operationen og i kundeservice.

I 2002 startede Atli på fuld tid for DHL i Island med salg og marketing. I 2005 blev han salgsdirektør og fem år senere udnævnt til adm. direktør. Nu - i år 2017 - sidder han i Danmark som nybagt direktør. Hans kone og tre børn flytter hertil til juli. Det hele er planlagt og aftalt.

Familiebeslutning
- I december, da jeg hørte, at jobbet som direktør i Danmark var ledig, var jeg klar over med det samme, at det var et job jeg ville søge.

- Min hustru og jeg havde nemlig allerede talt om det tidligere - og da vi har tre børn, skulle det være en familiebeslutning. Vi var alle enige om, at hvis der blev noget ledigt i Norden på et tidspunkt, ville vi gerne prøve at flytte væk fra Island. Det kunne være en god mulighed, ikke kun professionelt for mig, men også en stor oplevelse for vores børn.

- De glæder sig faktisk alle til at flytte - og skal starte i skole i Danmark efter sommerferien. Vores ældste er 12 år og har studeret dansk i to år i Island.

Jobs i andre lande
- En af fordelene ved at arbejde i et stort, internationalt firma er, at der altid er mulighed for at søge jobs i andre lande og på andre markeder, fortæller han.

- Det gælder ikke kun på topchef-niveau, men også på andre niveauer. Der er utrolig mange muligheder internt i DHL, hvis man er interesseret.

Transportmagasinet: Hvordan fik du jobbet i DHL Danmark? Søgte du det eller blev du spurgt?

- Jeg søgte det og skulle selvfølgelig igennem en interview-proces: Først en samtale med DHL’s adm. direktør for Europa og dernæst med DHL’s globale HR-direktør. 

- Der er en helt formel proces, som går i gang, når disse jobs bliver ledige.

Konkurrencen er stor
Transportmagasinet: Hvad er udfordringerne for DHL i Danmark?

- Vi ser udfordringer som muligheder, svarer Atli. På Island er DHL Express klar markedsleder med en andel på næsten 70 pct. Det er anderledes i Danmark. Her er konkurrencen større; men i virkeligheden handler det egentlig ikke om at gå efter størst markedsandel.

- Det handler om at skabe succes for vores kunder, og det kan vi kun, hvis vi har motiverede medarbejdere. Store fly, moderne biler og funklende lagre skaber ingen værdi for kunderne i sig selv, hvis ikke vi har motiverede medarbejdere til at levere servicen.

- Lige nu oplever branchen en voldsom vækst i e-handelen. Flere og flere mennesker køber på nettet. Vi bestiller mere og mere online lige fra tøj og telefoner til fødevarer.

- Den udvikling har betydet store ændringer for en virksomhed som DHL. Vi er oprindelig en B2B virksomhed, men de senere år er vi også blevet en stor B2C virksomhed. Det vil sige, at vi nu også skal levere til privatpersoner på deres hjemmeadresser og tit er de jo på arbejde i dagtimerne. Udfordringerne - og dermed vores muligheder - ligger i at klare dette skift på en succesfuld måde og håndtere den medfølgende vækst i antallet af servicepunkter, hvor vi møder kunderne. Nøglen til succes ligger i kommunikation med kunden. Hvordan får vi fortalt kunden, at der er en pakke på vej? Er du hjemme i dag? Vil du have pakken leveret på en anden adresse? Vil du selv hente pakken ved et servicepoint tæt ved?

Ingen udslip
- Vores biler kører ud på samme tidspunkt som hidtil - det vil sige i dagtimerne; men chaufføren skal i højere grad end tidligere have besked om, hvor og hvornår hver enkelt pakke skal leveres. Vi ønsker at yde kunderne den bedste service, og dermed levere forsendelserne hurtigst muligt. Samtidig skal kørslen være så effektiv som mulig, så vi undgår at køre flere gange med samme pakke.

- Vi har jo et overordnet mål om "nul udslip." Derfor ønsker vi at reducere antallet af km, som bilerne kører. Vi har meget fokus på alle vores processer - så i stedet for at køre tilbage til adressen med pakken en anden gang, vil vi hellere levere den til det sted kunden ønsker første gang.

Grønne initiativer
DHL startede i 2008 med deres første grønne initiativer under navnet "Go Green." Det hedder strategien endnu.

- Vi var faktisk den første transport og logistik virksomhed til at sætte tal på, hvad vi ville gøre miljømæssigt, siger Einarsson.

- Dengang var vores overordnede mål, at vi ville reducere miljøpåvirkning med 30 procent før 2020. Det mål nåede vi allerede sidste år. Derfor er vi allerede i gang med vores næste mål - at reducere miljøpåvirkningen med 50 procent før 2025.

- Vi har ændret dele af vores flåde, vi er begyndt at distribuere i byerne med elektriske scootere. Når vi bygger nye terminaler, sørger vi for, at det foregår så miljøvenligt som muligt. Vi bruger mindre strøm på vores kontorer. Flyflåden forurener mindre. Der kommer hele tiden nye regulativer som vi må opfylde. Kunderne forlanger gennemsigtighed.

- Vores overordnede mål er, at vi slet ikke vil forurene, når vi er i 2050. Så skal vores udslip være nul!

Fire indsatsområder
Transportmagasinet: Hvordan vil I nå det?

- Vi har fire indsatsområder, svarer Atli Einarsson.

- Vores første skridt på vejen er, at vi i 2025 skal have reduceret vores miljøpåvirkning med 50 procent sammenlignet med 2007.

- Vi sætter også ind lokalt med at bekæmpe støj- og luftforurening.

- Vores tredje indsatsområde er, at den første og sidste kilometer i distributionskæden skal foregå med en ren transportform. Det kan være en cykel eller et elektrisk køretøj.

- Endelig har vi som mål, at 80 procent af vores medarbejdere i 2025 skal være "Go Green" specialister. Det vil sige, at de skal vide, hvad der skal gøres, for at være en grøn virksomhed. De skal være bevidste om, hvad de skal gøre for at være mere grønne.

- Vi står ikke stille. Vi har nogle ambisiøse mål for fremtiden, konkluderer direktøren.

Det vil vi gøre i Danmark
Transportmagasinet: Hvad gør I konkret i Danmark?

- Først og fremmest er vi i gang med at udvide antallet af servicepoints. Det skal hjælpe os med at give kunderne en endnu bedre service og samtidig reducere antallet af kørte kilometer. Derfor kontakter vi alle vores privatkunder pr. sms for at koordinere hvor præcis de ønsker deres forsendelse leveret den kommende dag - for derigennem at undgå at vi kører forgæves. Det er nemlig både spild af tid, omkostninger og brændstof. Derfor udvider vi antallet af servicepoints. Vi har et samarbejde med Swipbox, hvor kunden med en kode kan hente sin pakke i de såkaldte Swipboxes, der er at finde i rigtig mange supermarkeder. Derudover samarbejder vi også med rigtig mange tankstationer, hvor kunden kan hente sine pakker helt frem til midnat.

- Det er hele dette netværk, som vi er i færd med at udvide i Danmark som led i vores grønne tiltag.

Chauffører uddannes
Af andre initiativer nævner Atli Einarsson, den løbende uddannelse af chaufførerne i energirigtig kørsel.

- De skal bruge så lidt brændstof som muligt. Både ved at køre så få gange med hver pakke og ved at køre med omtanke - ikke at gasse op, ikke at bremse hårdt og så videre. Man kan se klare forbedringer, når man har været igennem sådan en uddannelse.

- Vi er også ved at isolerer portene på vores terminaler i København og Århus. Det skaber et bedre arbejdsmiljø for vores lagermedarbejdere og er med til at reducerer vores varmeforbrug.

- Vi ser også på muligheden for at distribuere pakker med cykler og el-scootere i København, Århus og Odense. Det kræver noget træning af personalet og planlægning; men det står på listen over aktiviteter, som vi gerne vil indføre i år. Vi har allerede mere end 10.000 el-scootere og el-biler i brug i forskellige europæiske storbyer. Målsætningen er at fordoble det antal i 2017.

- Vi har også planer om at erstatte vores dieselbiler med biler, der kører på el, biogas eller hybrid-teknologi.

Nødvendigt at bidrage
Transportmagasinet: Er disse initiativer ikke dyre?

- Det er noget, som vi MÅ gøre, siger Atli. DHL er en del af det globale samfund, Transportbranchen skal også bidrage, hvis vi skal forsøge at stoppe klimaændringerne.

- Det er ikke kun for vores skyld, men det er også for vores børn og børnebørn. Jeg er helt sikker på, at hvis kunderne kræver det, kommer forandringerne.

- DHL har været tidligt ude. Vi startede Go Green i 2008. Nu kender kunderne til mulighederne, og vi kan mærke, at de forlanger det i større og større omfang.

- I sidste ende har alle parter samme mål: Vi skal alle være mere bæredygtige, slutter Atli Einarsson.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218