23948sdkhjf

DHL lover: Nul udslip i 2050

Kurérfirma vil halvere CO2-udledning i 2025 og være helt ren i 2050

Transportbranchen er en af de store CO2-udledere. Derfor bør det vække opmærksomhed, når det verdensomspændende kurerfirma DHL Express og moderselskabet Deutsche Post DHL Group nu lover at halvere sin CO2-udledning i 2025 og intet udlede i 2050. Virksomheden har sat sig nogle ambitiøse grønne mål, og har ved tidligere klimamål vist sig at nå dem hurtigere end planlagt. 

- De beslutninger vi træffer i dag er afgørende for, hvordan vores børn vil leve om 30 år, siger Frank Appel, der er CEO for Deutsche Post DHL Group.

Med sin indsats håber Deutsche Post DHL Group, der ejer kurervirksomheden DHL Express, at bidrage med at nå målet om at begrænse den globale opvarmning til et godt stykke under to grader celsius, der er vedtaget ved klimakonferencen i Paris i 2015 (COP 21) samt det, der er FN’s agenda for 2030 om bæredygtig udvikling.

Deutsche Post DHL Group ønsker også at blive markedsførende inden for grøn logistik og planlægger derfor at udvide sin portefølje af grønne produkter og tjenester for at hjælpe sine kunder med at opnå deres egne mål for en bedre beskyttelse af vores alles klima.

Koncernens klimamål om at ikke at udlede drivhusgasser i 2050 gælder både for dens egne aktiviteter og for dens underleverandører.

I første omgang er blikket rettet mod fire konkrete mål, som skal nås allerede inden 2025 som en del af koncernens miljøbeskyttelsesprogram GoGreen.

  1. Færre drivhusgasser
    Det første mål handler om at reducere udledningen af drivhusgasser med 50 procent i forhold til niveauet fra 2007.

  2. Cykler og el-køretøjer
    Derudover har koncernen et mål om at forbedre livet for folk, hvor de bor og arbejder.

    Det skal ske ved, at Deutsche Post DHL Group - og dermed DHL Express - i 70 procent af alle tilfælde benytter sig af fx cykler og elektriske køretøjer ved afhentning og levering af pakker.
  3. Sælge grønne løsninger
    Det tredje af de fire mål handler om, at mere end 50 procent af salget skal være inden for grønne løsninger.

    Det vil også gøre kundernes forsyningskæder mere miljøvenlige.

  4. GoGreen-specialister
    DHL ønsker at inddrage medarbejderne i beskyttelsen af klimaet. Det skal ske ved at uddanne og certificere 80 procent af sine medarbejdere til GoGreen specialister inden 2025.

    Desuden vil DHL sammen med sine partnere plante en million træer hvert år.

Mindre og rent
DHL’s miljøbeskyttelsesprogram, GoGreen, bygger på to grundlæggende principper: "Burn less" og "Burn clean".

Burn less-princippet handler om at reducere energiforbruget uden at ændre energikilde for eksempel ved at transportere flere pakker ad gangen.

Burn clean fokuserer på at bruge grønne energikilder som for eksempel elektriske køretøjer ved afhentning og levering af pakker.

Ved at benytte begge principper opnår koncernen de mest optimale resultater for sin indsats. Endelig har logistikkoncernen i dag også en række standardiserede såvel som skræddersyede løsninger som en del af sine GoGreen leveringsmuligheder. Dermed kan den globale virksomhed også hjælpe sine kunder med at reducere udledningen af drivhusgasser i deres egne forsyningskæder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.574