- Det kan blive et kæmpeproblem
Tidligere kom de næsten af sig selv – medarbejderne. Eller også var der en, der kendte en, når Danske Fragtmænd manglede en medarbejder i terminalen eller på lageret i Tietgenbyen uden for Odense.
Sådan er det ikke mere, skriver DI Business.
– Nu skal vi ud og vise flaget – sælge vores branche og brand for at tiltrække nye medarbejdere, siger terminalchefen i Odense, Martin Juhl.
Branding-branding-branding
Han rejser blandt andet rundt til uddannelsesinstitutioner, jobmesser og AMU-centre på Fyn for at fortælle de unge, at transportbranchen er et godt sted at arbejde.
Chauffører fra Danske Fragtmænd underviser også i trafiksikkerhed i børnehaver for at vise sig som en ansvarlig virksomhed, der forebygger ulykker med cyklister. Ligesom virksomheden er ved at udrulle et landsdækkende program for integrationsuddannelser (IGU) for flygtninge.
– Vi har indrettet virksomheden, så man kan starte med meget lidt dansk eller engelsk. Vi skal nok lære dem op, siger terminalchefen i Odense.
Så snart en flygtning eller en medarbejder i en anden form for praktik er dygtig nok, bliver vedkommende fastansat, hvis fragtvirksomeden har en stilling ledig.
– Vi har reelt brug for medarbejdere, ikke ulønnede praktikanter. Vi gør vitterligt alt, hvad vi kan for at skaffe de rigtige folk, for vi kan allerede nu se, at rekruttering kan blive et kæmpeproblem i fremtiden, siger han.
Måske skal vi lægge om
Og de har travlt hos Dansk Fragtmænd i Odense. Terminalen er et er landets seks knudepunkter og har 100 medarbejdere. 60 arbejder med at omlaste og pakke fragtbiler, hvilket foregår primært om aftenen og natten.
– Vores arbejdstider er ikke specielt familievenlige. Selvom vi betaler den overenskomstmæssige løn og er en god arbejdsplads, er der desværre ikke mange ledige, der vil være hos os, siger Martin Juhl.
Endnu kan han få sine ufaglærte job besat og stadig løfte sine ordrer.
– Med den skærpede konkurrence om medarbejderne er vores største udfordring arbejdstiden. Vi skal måske se på, om vi skal tilpasse den, siger Martin Juhl.
Kilde: DI Business