Testcenter fylder 10 år
Verdens førende producent af partikelfiltre og udstødningssystemer til den tunge sektor, Dinex i Middelfart, kan i denne måned fejre ti års jubilæum for sit testcenter.
Dinex byggede i 2007 et testcenter, som i dag er et af de mest avancerede af slagsen i verden. Flere af de største producenter af lastbiler, busser og industrimaskiner benytter centret i Middelfart til at teste udstødningssystemerne til deres køretøjer og motorer. Dertil kommer, at Dinex benytter testcentret til at udvikle sine egne filtre og udstødningssystemer.
- Vi tester ikke kun de enkelte komponenter, men komplette udstødningssystemer, forklarer Torben Dinesen, CEO ved Dinex. Disse komplette tests omfatter emissionsmåling, computersimuleringer, lydtest, vibrationstest mm.
- Vi har løbende udviklet og investeret i nyt og mere avanceret udstyr, og det er lykkedes os at tiltrække en lang række af verdens største producenter dieselkøretøjer som kunder i testcentret.
- De kunder, som ikke har egne testfaciliteter, kan vi tilbyde at overtage testprocessen for.
Forkorter simuleringstiden
I løbet af de ti år, testcentret har eksisteret, har Dinex udviklet sine kompetencer og knowhow inden for blandt andet simulering af udstødningssystemer og udslipsmålinger.
- I et projekt til en stor kinesisk kunde har vi været i stand til at reducere simuleringstiden med 18 uger. Det er afgørende for kunderne; men det betyder også, at vi kan øge vores produktivitet, så vi kan håndtere flere projekter hurtigere og bedre, forklarer Team Leader af CAE, Kasper Steen Andersen.
Ingeniører fra hele verden
- Vores ingeniør-teams arbejdet i et meget internationalt miljø. Vi har medarbejdere fra for eksempel Indien, Finland, Tyskland, Danmark og Rumænien, som arbejder sammen i et læringsmiljø, hvor vi hele tiden genererer ny viden og knowhow om udstødningssystem, siger Kasper.
- Derfor kan vi hele tiden tilbyde den nyeste viden på området. Vi er i stand til at rådgive vores kunder i, hvordan vi kommer videre med at reducere udslip fra dieselmotorer. I dag er Euro6 den højeste norm i Europa, men hvordan kommer vi endnu højere op? Det er spørgsmål, som vi diskuterer og samarbejder med vores kunder om.
Direkte til liniebåndet
Dinex arbejder tæt sammen med en af de største kinesiske lastbilproducenter, hvor udstødningssystemerne leveres direkte til samlebåndet på fabrikken.
- Vi har etableret et joint venture samarbejde med vores kinesiske samarbejdspartner, forklarer Torben Dinesen. Vi samler og producrer hele enheden bestående af lyddæmperen med SCR katalysator og AdBlue dosseringssystemet, og leverer det direkte til liniebåndet.
Styr på udslippet
I dag har alle lastbiler en kombination af en SCR katalysator og et diesel partikelfilter for at kunne leve op til Euro 4, 5 og 6 normerne. Det er en helt anden teknologi end for 12-15 år siden, fortæller Torben Dinesen.
- Udviklingen går stærkt, og vi satser på at være længst fremme i udviklingen. Derfor samarbejder vores ingeniør-teams også med kunderne om simuleringer med akustik, vibrationer, doseringen af AdBlue mm.
- Vi kan efterfølgende teste simuleringerne i vores testcenter.
- Vi tilbyder også kunderne, at de kan sende deres motor til os. På den måde kan vi tilbyde at teste udstødningssystemet med deres motorer, så de opfylder de emissionskrav, der er på markedet.
- Da vi også selv producerer katalysatorer og partikelfiltre, har vi mulighed for at gå ind og justere på coatingen af produkterne, så vi kan leve op til de pågældende krav.
Er grænsen nået?
Transportmagasinet: Hvor langt kan man gå, når man skal reducere udstødningen? Er grænsen ikke nået snart?
- Emissionerne er ret lave efterhånden. Et partikelfilter på en Euro 6 motor tager op til 99 procent af alle partikler; men man kan jo forbedre niveauerne. Den luft, der kommer ud af Euro 6-motorer, er renere end den luft der indåndes, slutter Torben Dinesen