DTL: Stærkt og tiltrængt forslag mod AdBlue-fusk
Det er et meget velplaceret og tiltrængt slag mod NOx- og AdBlue-fusk, som regeringen lægger op til med et nyt lovforslag. Markante bødestørrelser og en benhård kurs ved gentagelsestilfælde er den kontante medicin, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) lægger op til at udskrive.
Det mener man hos DTL, hvor direktør Erik Østergaard uddyber nærmere:
- Der er kun ét sprog som de vognmænd og chauffører, der bevidst og systematisk fusker, forstår: Det er kontant afregning, store bøder og endnu større bøder. Det er jo meget enkelt: Snyderiet foregår for at spare penge. Bliver man opdaget, skal man selvfølgelig også straffes på pengepungen, så det gør ondt. Ethvert incitament skal knækkes.
Ved manipulation med bilernes AdBlue-systemer, reduceres transportens omkostninger. Det giver en fordel, når man efterfølgende skal ud og forhandle transporter, hvor man så kan tage sig tjent med lavere betaling end lovlydige konkurrenter. Politiet har foretaget flere større razziaer i forsommeren, og indtil videre er ingen danske lastbiler blevet taget for manipulation.
- Ikke nok med at vores hjemlige marked altså sættes under et unfair pres – vores miljø og klima bliver også forpestet både unødigt og ulovligt. Forureningen foregår altså her, til skade for almindelige mennesker – og forårsages af chauffører og selskaber, der ikke betaler skat i Danmark. Det er ikke i orden, siger Erik Østergaard.
Hvis det står til forslagsstillerne, skal både lastbiler og varebiler over 3.500 kg fremover mærke en kontant straf, hvis der fuskes med AdBlue. Ved gentagelsestilfælde kan bøderne løbe helt op i 65.000 kr. for ejeren af lastbilen og 32.500 kr. for chaufføren på en lastbil. For biler under 3.500 kg risikerer vognmanden en bøde på op til 17.500 kr. og chaufføren op til 10.000 kr., hvis der fuskes med AdBlue.
- Hvis man ikke kan rammer snyderiet ved at fratage dem tilladelsen, fordi de ikke er danske, er det glimrende at ramme hårdt økonomisk. Men set fra vores side, så kunne en frakendelse af retten til at køre erhvervskørsel i Danmark være et nærliggende næste skridt, slutter Erik Østergaard.
Loven er netop sendt i offentlig høring, og ventes fremsat i Folketinget til oktober og at træde i kraft 1. januar 2018. Flere politikere tog i foråret stærkt afstand fra snyderiet og foreslog markant højere bødestraffe, her iblandt Claus Kvist Hansen (DF) og Kristian Pihl Lorentzen (V).