Ny teknologi fra Mercedes-Benz holder øje med lastbilens tilstand
Slut med ventetid og uventede værkstedsregninger - værkstedet ved, hvad lastbilen fejler, før du kommer.
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Ikke desto mindre er det, hvad Mercedes-Benz lover med det nye intelligente system MB Uptime, der i realtid diagnosticerer og - via en gsm-forbindelse - informerer både værksted og vognmand om lastbilens tekniske tilstand.
MB Uptime giver således værkstedet besked om, hvad lastbilen fejler, hvilke reservedele der skal bruges og hvor lang tid, det vil tage at udbedre, hvilket skal være med til at minimere ventetiden og forhindre uventede regninger.
- I dag kører vognmænd bilen på værksted, når det er tid til service, eller når en lampe i instrumentbrættet lyser. Når bilen er diagnosticeret af en mekaniker, kan værkstedet bestille reservedele hjem. Og når de er leveret, kan en udbedring ske. Dertil kommer de fejl, der først opdages under gennemgangen. Alt i alt betyder det, at værkstedsbesøg ofte tager længere tid end forventet, sker oftere og ender med at blive dyrere end først antaget. Det er nu slut, skriver Mercedes-Benz i en pressemeddelelse.
Her oplyses det videre, at Mercedes-Benz gennem de seneste fire år har testet og målt 1.400 lastbilers drift over 220 millioner kilometer i fire lande. Det er på denne braggrund, selskabet nu lancerer MB Uptime.
- Det siger sig selv, at det er en stor fordel for værkstedet og dermed for kunden at vide, hvilken fejl der er tale om af de 183 muligheder, det kan være, hvis bilen eksempelvis viser fejl på udstødningen, siger Mikael Voigt, produkt- og marketing manager hos Mercedes-Benz Trucks.
Mercedes-Benz Uptime lanceres i juli på alle nye Actros, Arocs og Antos. Systemet koster fra 160 kroner om måneden. 85 kroner i kombination med serviceaftale Complete.