Dansk Transport Group lejer rumænske chauffører
Den danske vognmandsvirksomhed Dansk Transport Group søger lige nu efter rumænske chauffører, som skal køre mellem Danmark, Sverige og Norge i tre måneder ad gangen til en startløn på omkring 14.000 kroner om måneden. Det skriver Avisen.dk.
Ansættelsen sker igennem den rumænske vognmandsvirksomhed Dan Speed, som både kører med egne biler og også lejer chauffører ud til andre vognmænd. Men vejen til Skandinavien har et stop på vejen.
- Dan Speed lejer chauffører ud, ikke til vores danske selskab, for det er ulovligt, men til vores polske datterselskab DT Group, forklarer Kim Phillip, som er direktør for Dansk Transport Group, til Avisen.dk.
Når en kunde vil have kørt noget fra A til B, kontakter han Kim Phillip i Dansk Transport Group. Han har både ansat danske chauffører i sit danske selskab, og så har han et datterselskab i Polen, som kører for ham. Det hedder DT Group, og det er denne virksomhed, som lejer rumænske chauffører for tre måneder ad gangen fra det rumænske selskab Dan Speed. De rumænske chauffører kører derefter via det polske selskab gods rundt i Skandinavien.
Af jobopslaget fremgår det, at chaufførerne skal køre i Skandinavien i tre måneder ad gangen, hvorefter de er hjemme i Rumænien i en måned. Mens de er heroppe, bor de i deres lastbiler, oplyser Kim Phillip:
- Det er jo ikke ulovligt at lade dem bo i bilerne endnu. Og der er ikke noget, der er sikkert endnu, så det må vi jo forholde os til, når vi når dertil, lige som alle andre store danske vognmænd, som har biler på udenlandske plader, siger han.
Startlønnen er 1.900 euro om måneden, hvilket svarer til omkring 14.000 kroner. Hvis man kan engelsk, får man 2.000 euro om måneden, og hvis man både kan tale engelsk og har et halvt års erfaring med at køre i Norden, kommer lønnen op på 2.250 euro om måneden.
Havde det været en dansk chauffør, der skulle være væk hjemmefra i tre måneder ad gangen, skulle han have mellem 35.000 og 42.000 kroner om måneden. Det vurderer Robert Grandt, der er næstformand i Godschaufførernes Landsklub, som er en del af 3F.
- Det burde de rumænske chauffører også få. Det kan godt være, at Dansk Transport Group har fundet er smart smuthul i loven. Men når moderselskabet ligger i Danmark og chaufførerne primært udfører arbejde knyttet til Danmark, så skal de også have dansk løn, mener han.
Det er en grundlæggende rettighed i EU, at når man arbejder i et andet EU-land, skal man have den samme løn for det samme arbejde som alle andre, der arbejder i det land. Når det alligevel kan lade sig gøre, at østeuropæiske chauffører kører rundt i Danmark til under halvdelen af, hvad en dansk chauffør tjener, så skyldes det cabotage-reglerne.
Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage, og så skal den køre ud af landet igen. Intentionen bag de regler var, at lastbilen så skulle køre tilbage til hjemlandet igen. Men danske vognmænd har sat cabotagekørslen i system, så de billige østeuropæisk chauffører i stedet kører permanent mellem Danmark og eksempelvis Norge og Sverige.
- Det bomber jo lønsætningen i Danmark. Og så er det heller ikke nogen luksustilværelse for de rumænske chauffører, som jo på én gang skal betale husleje og forsørge deres familie derhjemme og leve for den lave løn al den tid, de bor i Danmark, siger Robert Grandt.