Polen kræver følgebil ved sensitive transporter
ITD beretter, at brancheorganisationen i den seneste tid har fået henvendelser fra transportører, som er blevet holdt tilbage ved grænsen til Polen, da de polske told- og skattemyndigheder har vurderet, at transporten skulle eskorteres i konvoj. Ifølge de polske myndigheder skyldes dette, at visse olieprodukter (vegetabilske) har været forbundet med øget risiko for misbrug eller svindel.
Chaufføren har i disse tilfælde fået en skriftlig afgørelse i hånden, og chaufføren har ikke fået tilladelse til at krydse grænsen til Polen, før en følgebil er blevet bestilt og har kunnet ledsage transporten til, fra eller gennem Polen.
Denne nye praksis kommer i forlængelse af, at de polske told- og skattemyndigheder i foråret introducerede krav om, at transport af sensitivt gods til og fra samt gennem Polen skal indberettes i et elektronisk register. Det betyder, at transportørerne skal udfylde oplysninger om hver enkelt transport samt holde registreringerne opdateret. Listen udvides per 21. september 2017 med yderligere CN-numre.
Ifølge ITD er det nye polske praksis uforholdsmæssigt byrdefuldt for erhvervslivet.
- Vi mener, at det er stærkt problematisk, at Polen vælger at indføre endnu flere nationale særregler, der pålægger erhvervslivet yderligere omkostninger og forpligtelser i forbindelse med transporter af visse godstyper. Set fra vores kant er det nye regelsæt med til at øge de administrative byrder for et erhverv, der i forvejen er tungt reguleret, siger Camilla Wiig, specialkonsulent i ITD og tilføjer:
- Løsningen er ikke flere nationale særregler, men i stedet en harmoniseret tilgang på tværs af landegrænser. Eventuelle smuthuller bør udbedres i EU frem for i de enkelte medlemslande. Derfor tager vi også kontakte til den internationale transportorganisation, IRU, samt de polske myndigheder.
Krav om følgebil
De polske told- og skattemyndigheder kan vurdere, at visse produkter er forbundet med øget risiko for misbrug eller svindel. Chaufføren får herefter en skriftlig afgørelse på, at transporten pålægges krav om følgebil i konvoj. Chaufføren har ikke tilladelse til at udføre transporten, før en følgebil er blevet bestilt og kan ledsage transporten til, fra eller gennem Polen.
Det er endnu uklart i hvilke tilfælde, der er krav om konvoj.
Listen over de "sensitive" produkter findes her - og ITDs danske oversættelse af listen kan ses her