Tilfredse med omlægning af chaufføruddannelser
EU-kommissionen får ros fra ITD for at lægge større vægt på trafiksikkerhed og brændstofvenlig kørselsadfærd i deres forslag til revision af chaufføruddannelsen.
ITD håber, at det vil lykkes at få fortolket reglerne ens i hele EU. Det er et kernepunkt i EU-kommissionens forslag.
I dag anerkender en del medlemsstater ikke gennemført chaufførefteruddannelse i et andet EU-land, selv om det udtrykkeligt står i reglerne, at alle lande forpligtet til det, fremhæver ITD i sit høringssvar.
ITD er også tilfreds med, at de enkelte medlemsstater mere tydeligt end hidtil pålægges at udstede enten en ”kode 95” bag på kørekortet eller at udstede et chaufførefteruddannelsesbevis. ”Kode 95” henviser netop til chauffører, som har et gyldigt EU kvalifikationsbevis.
ITDs medlemmer har med deres udenlandske chauffører oplevet problemer med blandt andet Tyskland, som kræver en ”kode 95”.
Administrativ lettelse
DI Transport er på samme linje og støtter en ændring, der sikrer en gensidig anerkendelse af kvalifikationsbevis og ”kode 95” på kørekort.
- Dette vil være en administrativ lettelse for branchen, fastslår DI.
Svensk chefforhandler
EU-parlamentets tovholder på forslaget er en erfaren chauffør, nemlig Peter Lundgren fra Sverigedemokraterna.
Han lægger i sit udkastet til udvalgsbetænkning op til stramninger over for falske uddannelsescertifikater.
Han foreslår, at medlemslandene skal skabe et netværk af databaser med oplysninger om personer, som tidligere er blevet taget med et falsk certifikat eller deltaget i produktion eller distribution af falske chaufførdokumenter.
- Politiet skal kunne trække disse oplysninger i forbindelse med vejsidekontrollerne, foreslår Peter Lundgren.
EU-parlamentet ønsker også, at chaufføruddannelsen skal indeholder kurser i kørsel i ekstremt vejr herunder håndtering af snekæder og sikkerhedsudstyr.
Videre skal chauffører kende reglerne for udskydelse eller aflysning af kørsel på grund af unormalt vejr.