23948sdkhjf

Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Den danske topografi minder ikke meget om den i Norge og Schweiz, så hvis man ikke kører specialtransporter og tunge modulvogntog, er det måske lidt overdrevet at vælge de store V8-motorer fra Scania.

De er naturligvis superbehagelige i hverdagen, fordi der er så meget overskudskraft i motorerne; men totaløkonomien er ikke som i en moderne 6-cylindret lastbil som for eksempel de nye 500 hk modeller fra Scania, der alene anvender SCR efterbehandlings-systemet. Eksportbiler, der kører sydover, kan i reglen klare de fleste udfordringer med en seks cylindret motor.

Både R410 og R450 har vundet sammenligningstests i Tyskland, og den nye 13 liters motor med 500 hk følger de gode takter med økonomien.

Vi har her i sommer prøvet den nye S500 over 118 km fra Ishøj via Roskilde, Holbæk, Ringsted og Køge tilbage til Ishøj med et samlet forbrug på 28,68 liter diesel. Det gav 4,1 km pr. liter. Vi kørte 69 km/t i gennemsnit, og turen varede 1 time og 43 minutter.

Mellem Holbæk og Ringsted kørte vi kuperet landevejskørsel med masser af trafik og gennem en del små byer på vejen. Her lå brændstofforbruget på 3,1 km/l, mens motorvejen mellem Ringsted og Ishøj blev tilbagelagt med et forbrug på 5,3 km/l. Her kørte vi meget i Eco-Roll mode, hvor man kører i friløb ned ad bakke.

 

Optimeret Opticruise

På landevejen havde vi fordel af Scanias Active Prediction system(CCAP), som forudser terrænets forløb. Vi brugte i høj grad også bilens retarder på turen – for at spare på bremserne - ikke mindst på landevejen,

I den nye Scania generation er fartpiloten (cruise control) blevet finpudset nu med såkaldt Active Prediction (CCAP).

Der er tre nye funktioner:

  • justering af fartafvigelse,
  • fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction,
  • Pulse & Glide-funktion.

Mere glidende kørsel
Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres med op til otte procent, så der spares brændstof, men også skabes en mere glidende kørsel.

Det vil betyde, at en chauffør kan vælge at blive i cruise control i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Tekniske data

Model: Scania S500
Motor: 500 hk; 12,7 liter
Cylindre: 6
Gear: GRS905
Miljø: Euro 6
Metode: Ren SCR teknik (Selective Catalytic Reduction)
Besparelse motor: ca. 3 pct.
Ydelse: 500 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 2.550 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Ventiler pr. cylinder: 4
Kompression: 20:1
Indsprøjtning: Scania XPI
Motorbremse: 256 kW v. 2.400 omdr.

Hurtigere gearskift
Den optimerede Opticruise automatiske gearkasse er blevet forbedret i den nye Scania generation, så man opnår 45 procent hurtigere skift mellem gearene.

Det tager nu 0,4 sekunder for en typisk gearkasse til eksportkørsel mod før det dobbelte at skifte et gear op. Forklaringen er brug af mellemaksel i stedet for synchromesh-ringe. Det forklarer også de blødere skiftebevægelser.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ned ad bakke ikke løber fra én – og i for lang tid kommer for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øget forbruget, vil farten holdes lavere.

Pulse & Glide
Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania.

Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere for eksempel 84 km/t i stedet for 82 km/t. Der er mindre irriterende for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere Ecoroll fart fortsætte over et længere forløb (når der vælges Economy mode).

S-udgaven er højere end R-udgaven. Til gengæld er der helt fladt gulv. Det var S-udgaven, som vandt titlen Truck of the Year for 2017.

Mange knapper på rattet
Kabinen er som resten af bilen - imponerende. Der er ny og overskuelig instrumentering og et nyt rat, der er fladt i bunden som i VW/Audi’s personbiler.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til. Det betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot, afstandsregulering mm.

Man sidder tillige mere lige for rattet nu – længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte, men her ville jeg nok vælge elektrisk indstilling, som testbilerne ikke havde. Der er et dejligt stort touchscreen.

Køreegenskaberne er virkelig forbedrede – affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Få 500 hk med S-førerhus
- Generelt går salget af den nye Scania rigtig fint herhjemme, fortæller Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

- 80 procent af vores 500 hk-modeller sælges med R-førerhus. Det skyldes, at kunder som vælger S-førerhus typisk kører tungere kørsel og derfor også anvender større motor.

- Vognmænd, der vælger S-førerhuset, kører typisk nordpå eller kører 2-mandsbetjente biler sydpå. Endelig er der en del chauffører og vognmænd, som værdsætter det plane gulv og ikke er generet af det ekstra indstigningstrin, som S-førerhuset jo har.

Tilfredse kunder
- Vi ser en konstant stigning i salget af den nye model, hvilket passer rigtig fint til, at Scania gradvis øger produktionen af den nye serie.

Det bedste er, at kunderne er ekstrem tilfredse med den nye model. Man kan opnå en god brændstoføkonomi, en suveræn køreoplevelse og en kvaliteten absolut i top, understreger Anton Freiesleben.

Fra 480 til 500 hk
500 hk er lidt af et magisk tal for mange danske vognmænd. Hos Scania har 500 hk indtil nu været forbundet med mindste V8-maskine, som har været meget populær, men Euro 6 emissions-reglerne har betydet, at motorerne har fået flere hk for at præstere det samme som Euro 5 modellerne.

Så nu hedder mindste V8 motor 520 hk – og største rækker-sekser hedder ikke længere 480 hk, men 500 hk. Scania har blandt andet forbedret forbrændingskammeret og introduceret nye indsprøjtningsdyser, som betyder brændstofbesparelser.

Dertil kommer højere arbejdstemperatur og termostatisk oliekøling. Disse tekniske ændringer alene giver et lavere brændstofforbrug på én procent.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203