23948sdkhjf

Lastbilmægleren træder i karakter

Lastbilmægleren kan koordinere samarbejdet mellem flere underleverandører af chassiser, opbygninger, kraner, påhængskøretøjer og autolakerere

Det går hårdt for sig, når de store lastbilmærker kæmper om hver eneste handel på det danske lastbilmarked. Prispresset og kampen om markedsandele er intens, men Lastbilmægleren v. Carsten Lykke har fundet en niche, hvor kvalitet, leveringspræcision og ordholdenhed er vigtigere end den sidste plovmand på indkøbsprisen.

Transportvirksomheden K. Hansen Transport i Vejen har for nylig fået leveret et par nye DAF-lastbiler med kran samt en ny påhængsvogn. Det er der i og for sig ikke noget usædvanligt i, men de nye DAF’er er leveret af Lastbilmægleren Carsten Lykke i Hedensted, der normalt ikke kaster sig ind i hundeslagsmålene mellem de store leverandører om at levere til de store kunder.

Carsten Lykke har i stedet specialiseret sig i en niche, hvor det handler mere om kvalitet, leveringspræcision og ordholdenhed end om at skære hjørner for at spare den sidste plovmand på indkøbsprisen. Og så handler det i høj grad også om evnen til at koordinere samarbejdet mellem flere underleverandører af chassiser, opbygninger, kraner, påhængskøretøjer, autolakerere m.fl.

Gode erfaringer med begge
- Jeg har handlet DAF flere gange med Carsten, da jeg var hos Niels Pagh Transport A/S i Vejen. De bestilte biler blev altid leveret præcist som aftalt til tiden og til prisen. Det kræver vi også her hos K. Hansen Transport. Leveringen af de to nye DAF’er er da også gået efter en snor, fortæller Preben Jørgensen, der er ansvarlig for indkøb af materiel hos K. Hansen Transport.

- Vi havde brug for et par store kranbiler til transport og løft af blandt andet byggematerialer og industrigods, og vi var ude i så god tid, at vi kunne få skræddersyet bilerne præcis efter vores og chaufførernes ønsker.

- Efter en tæt dialog med Carsten indgik vi en aftale om specifikationer, leveringstid og pris på både chassiser, opbygning og kraner, og den er fulgt til punkt og prikke, fastslår han.

- Hvordan Carsten får kabalen mellem de mange underleverandører til at gå op, har jeg aldrig helt forstået, men det lykkes for ham hver gang, siger Preben Jørgensen.

De to biler er begge DAF XF 460’ere. Den ene er opbygget som 6x2-trækker med en 34 tonmeter Palfinger-kran og fly-jib, mens den anden er en 8x2/4-forvogn med 42 tonmeter Palfinger-kran.

Begge kraner er rå-monteret af KLC Kolding, mens PM Lastvogns Service i Hedensted har opbygget trækkeren. Hedensted Ladfabrik har produceret det 6,2 meter faste alu-lad på forvognen og 7,4 meter faste alu-lad til det 3-akslede, galvaniserede påhængsvognschassis fra HFR i Rødekro.

Chauffører tages med på råd
- Når der er tale om specialbiler som de to nye kranbiler, får chaufførerne i vid udstrækning mulighed for at påvirke opbygningen. De skal jo arbejde med grejet til hverdag, og så gælder det om at give dem et arbejdsredskab, de er glade for. Og her efter godt en måned skal jeg hilse og sige, at det er de, lyder det fra Preben Jørgensen.

Hansen Transport råder i dag over 50 trækkende enheder. Langt hovedparten er af svensk og tysk fabrikat, så de nye DAF’er er indtil videre i mindretal.

Tilbud fra flere mærker
Hansen Transport indhenter altid tilbud fra flere mærker. Man ser både på de tekniske muligheder og på de samlede driftsomkostninger inklusiv en 8-årig reparationsaftale, så der ikke dukker ubehagelige overraskelser op senere.

Denne gang kom Lastbilmægleren med det bedste tilbud på både den tekniske udformning og den samlede driftsøkonomi på en reparationsaftale med PM Lastvogns Service i Hedensted.

- Når både chaufførerne er glade og økonomichefen er glad, så er jeg også glad, slutter Preben Jørgensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109