Prognose: Kø-kaos på fynsk motorvej bliver endnu værre
Når bilisterne på Fynske Motorvej i dag oplever, at de ofte forsinkes og hænger fast i en kø på motorvejen, bliver det blot endnu værre.
Allerede om tre år vil motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense have svært ved at klare flere biler i myldretiden. Det viser nye tal, som Fyens Stiftstidende har bedt Vejdirektoratet udarbejde.
Om tre år vil belastningsgraden være på 95 procent i de timer, hvor trafikken er tættest. Det betegner Vejdirektoratet som kritisk.
Der er stor risiko for, at trafikken pludseligt går i stå, og den er meget følsom overfor trafikuheld, forklarer afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) peger på, at regeringen vil afhjælpe problemerne ved at ombygge nødsporet til kørsel i myldretiden.
- Når vi har penge til et egentligt tredje spor i forhåbentlig 2020'erne, er det løsningen, siger ministeren, som sætter sine forhåbninger til først i 2020’erne.
En forstærkning af nødsporet gælder ikke strækningen syd om Odense, hvor der også allerede i 2020 vil opstå kritisk trængsel. Dertil kommer, at trafikken yderligere vil stige, hvis regeringens forslag om lavere brotakst gennemføres. Det bekymrer borgmester i Odense, Peter Rahbæk Juel (S).
- Vi skal have det tredje spor nu, siger han.
Cirka 64.000 kører i døgnet på motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense. I 2020 ventes det tal at stige til 69.000. Sættes brotaksten ned med 25 procent, forventes 3000-4500 yderligere køretøjer over bæltet.
Kilde: Fyens Stiftstidende