DTL: Storebælt-takstnedsættelse ikke problemfri
Prisen over Storebæltsbroen skal barberes ned med 25 procent over en bred kam, hvis det står til regeringen og dens kommende forslag til finanslov.
DTL tager lunkent imod forslaget.
- Danmark halter bagud i infrastrukturinvesteringer i forhold til vores nabolande og Produktivitetskommissionens analyser viser, at planlagte statslige investeringer i infrastruktur er faldende fra i år og frem mod 2020. Et betydeligt tab af provenu fra Storebæltsbroen ser vi som et tab af midler til vigtige og presserende investeringer i vejinfrastrukturen, siger administrerende direktør i DTl Erik Østergaard.
Han er især belymret over udviklingen, hvor vognmændene igennem de seneste år blevet ramt af overhalingsforbud og spærretider for særtransport, samtidig med at trængslen over Fyn stiger, og hvor det lige nu diskuteres, om det er nødvendigt at inddrage nødsporet som midlertidig løsning.
- Vi frygter, at man med forslaget øger trafikken på broen, uden at kapaciteten på begge sider af broen dimensioneres. Det svarer lidt til at træde på speederen og bremsen på samme tid, siger Erik Østergaard.
Han peger på, at en takstnedsættelse vil medføre øget personbilstrafik på Fyn og endnu mere trængsel og dermed faldende produktivitet for vognmændene, der ligesom de øvrige bilister skal bruge endnu mere tid i køkørsel.
Storebæltsforbindelsen bidrog i sin tid med 9 mia. kr. til Infrastrukturfonden, som siden er løbet tør for midler, bortset fra en smule tilbageløb fra projekter, der kostede mindre end budgetteret. Og derfor maner Erik Østergaard til varsomhed:
- Inden man kaster sig ud i en umiddelbart sympatisk og populær takstreduktion på Storebælt, bør man nok lige teste, om ikke det var bedre for trafikanterne og samfundet, hvis nogle af de penge for eksempel blev overført til Infrastrukturfonden og brugt til at udvide vejkapaciteten på hver side af broen, for eksempel på E20 over Fyn og E45 mellem Århus og Vejle, foruden en stribe andre steder over det ganske land. Hvad hjælper det, at spare lidt kroner på at køre over Storebælt, hvis både erhverv og private ikke kan komme frem på resten af vejnettet?, siger han, og fortsætter:
- Kapacitetsproblemerne er simpelthen for store alt for mange steder, så selv om selve broen isoleret set godt kan klare et øget trafiktryk, så kan omgivelserne faktisk ikke, som det er i dag. Regeringens forslag er ikke groet i vores baghave.