Ingen chaufførlempelser på grund af IT-forsinkelse
Den samlede transportbranche appellerer til regeringen om at sætte hele den vedtagne lov i kraft, som indeholder mildere straf for bagatelagtige overtrædelser af køre/hviletider.
Udskydelsen skyldes, at politiet skal bruge et helt år til at ændre sine IT-systemer, så de kan håndtere de nye regler.
Den forklaring accepterer de otte organisationer ikke. Organisationerne – 3F, ITD, DTL, ATL, Danske Busvognmænd, Danske Speditører, DI Transport og Dank Erhverv - chaufførerne, vognmændene, speditørerne og transportkøberne.
”Udfordringer med IT-systemer bør ikke tilsidesætte de menneskelige hensyn, der liger bag loven”, skriver de i et brev til justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og transportminister Ole Birk Olesen (LA).
”Vi har naturligvis forståelse for, at det er nødvendigt med en kortere omstillingsperiode, men vi finder et år eller mere helt uacceptabelt for transportbranchen.”
”Særligt bør de ændringer i loven, der ikke vedrører ændringer i frakendelsessystemet og derfor ikke kræver opdatering af politiets IT-systemer, træde i kraft straks,” fortsætter brevet til de to ministre.
V-ordfører med i kampen
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen reagerede prompte med en uforbeholden opbakning til de otte organisationers protest mod den manglende gennemførelse.
Kristian Pihl Lorentzen har rejst sagen over for justitsminister Søren Pape Poulsen. De to politikere havde en mødeaftale tirsdag 22. august.
Mistede kørekortet
Dagbladet Nordjyske har skrevet om en sag, hvor den manglende ikrafttrædelse har betydning i retten i Thisted, hvor en vognmand og to chauffører er tiltalt for overtrædelse af reglerne om køre/hviletid.
De to chauffører står til at miste kørekortet, mens de ifølge den ny lov kun skal idømmes en betinget frakendelse.
Straffelovens §3 siger, at hvis en ny lov straffer en forbrydelse mildere, skal det ske, selv om forbrydelsen er sket, før den nye lov trådte i kraft, understreger advokat Jacob Forman over for avisen.
Vedtaget af otte partier
Loven blev vedtaget den 30. maj og trådte i kraft 1. juli 2017, men de fleste paragraffer gælder først, når transportministeren har meddelt en dato. Alle partier undtagen Enhedslisten vedtog loven. Da Enhedslisten nøjedes med at undlade at stemme, er der ingen i Folketinget, der stemte imod.
Lov om rimeligere chaufførbøder
Folketinget vedtog 30. maj 2017 en lov, der forenkler og lemper straf- og bødesystemet for overtrædelser af køre/hviletider, så grovheden af overtrædelsen er afgørende for udmålingen af sanktionen.
Ved forkert indtastning på tachografen nedsættes bødetaksterne for føreren, mens de gradueres for vognmanden.
Kun førerretten til lastbiler frakendes, når det drejer sig om overlæs, køre/hviletid og tachograf. Chaufføren mister ikke førerretten til almindelig bil og motorcykel.