Teknologi kan forebygge højresvingsulykker - men ikke endnu
I går skete det igen.
En cyklist blev dræbt i en højresvingsulykke af en lastbil. Denne gang var det en 27-årig kvinde, som kom kørende ved universitetsparken i Århus. Det skriver DR Østjylland.
I marts 2015 oplevede Christina Jensen fra Århus også at blive kørt ned af en varevogn i en lignende ulykke.
Da hun blev ramt, væltede hun af cyklen og slog højre side af hovedet ned i asfalten. Hun havde ikke hjelm på.
Tilfældigvis var der en læge og en politibetjent, som så ulykken og kom Christina til hjælp, og måske reddede det hendes liv.
Hendes mén er i dag, at hun er meget træt, glemsom, glemmer ord og generelt har mindre energi.
- Jeg er kommet op på cyklen igen, og nu er jeg næsten for opmærksom på, om jeg er set, når jeg krydser en vej, lyder det fra Christina Jensen til DR Østjylland..
De ord er helt i tråd med Rådet for Sikker Trafiks nye kampagne, der hedder "Brug 2 sekunder mere", mens Cyklistforbundet er foruroliget.
Antallet af højresvingsulykker er stigende siden 2015, fortæller Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet.
- Hvis vi skal det til livs, så skal vi have gods transporteret rundt på en anden måde i byerne, siger han.
Der bliver også efterlyst mere teknologiske løsninger, som flere spejle, kamera på bilerne og eventuelle alarmer, men der vil gå flere år, inden det kan forebygge alle trafikulykker, mener Frank Davidsen, der er underdirektør i DTL, Danske Vognmænd.
- Teknologien udvikler sig hurtigt i øjeblikket, men vi venter på, at den internationale lovgivning følger med, siger han til DR Østjylland.
Han mener, at det er grundlæggende nødvendigt med fælles EU-love.
- Selvom danske vognmænd sikrer sig, så er der masser af udenlandske vognmænd, der kører i Danmark, og så er cyklisterne jo lige vidt, lyder det fra Frank Davidsen, der ikke er i tvivl om, at kampagnerne virker.
- Det kan vi se i statistikkerne, og samarbejde virker, og så skal vi have teknologien med, lyder det.
Sidste år døde syv cyklister ved højresvingsulykker, mens syv kom alvorligt til skade. Med ulykken i Århus i går er antallet i år oppe på fire.
I 2015 blev en dræbt i en højresvingsulykke.
Originalartikel: dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/teknologi-kan-forebygge-hoejresvingsulykker-men-ikke-endnu