Test af MAN’s grønne eksportbil
MAN’s opdaterede lastbilsprogram omfatter nu også den økonomiske Efficient Line 3, som er udstyret med særlige dæk med lav rullemodstand, særlig aerodynamik og optimeret teknik. I forhold til MAN’s forrige ”sparegris” Efficient Line 2 er der opnået en 6,35 procent bedre brændstoføkonomi.
Efficient Line 3 programmet sælges herhjemme først og fremmest i kombination med en 4x2 trækker til sydgående eksportkørsel, hvor man kan få ekstra glæde af bilens Efficient Cruise-system, der omfatter en GPS styret fartpilot, der kan aflæse topografien og Efficient Roll, hvor bilen kører i friløb.
- I gamle dage talte vi for døve øren, når vi foreslog økonomiske motorer. I dag er det meget vigtigt for kunderne, siger produktchef John Hostrup fra MAN Truck & Bus Danmark. Han oplever, at sikkerhed og brændstoføkonomi står øverst på bestillingssedlen, når vognmænd køber lastbiler i dag.
Prøvekørt på Sydfyn
I sidste uge fik Transportmagasinet mulighed for at prøvekøre TGX Efficient Line 3 i den populære 460 hk udgave på en 100 km rute på Sydfyn med udgangspunkt fra MAN Odense. Bilen var ikke nær de maksimale 40 ton, men kun på knap 30 ton totalvægt. Så der var ingen problemer med at trække læsset – og de mange små stigninger i landskabet betød masser af kørsel i Efficient Roll programmet.
Bilen havde dog ikke en brændstofmåler, da der var tale om en demo-model; men forbruget ligger ofte omkring de 4 km/l i denne type bil.
Tre aksler i Norden
Til kørsel herhjemme og eksport til Norden vælger vognmænd typisk en 3-akslet trækker og fravælger dermed MAN’s Efficient Line-modeller. En 2-akslet trækker giver ikke den samme fordel som en 3-akslet, når man skal køre med modulvogntog eller 56 ton.
Det betyder også, at disse nordiske biler oftest har 500 hk eller mere for at give en mere afslappet kørsel. Desuden er brændstoføkonomien ofte bedre med en større maskine, da man blandt andet undgår sejtræk-kørsel.
Testbilen havde MAN’s nye 12+2 gearkasse, som produceres af Scania, nu da begge mærker er ejet af VW-koncernen. Fælles komponenter og fælles indkøb giver bedre bundlinje. I hvert fald er der tale om en fin gearkasse, der sikrer lynhurtige og næsten umærkelige gearskift – også når gearet går i indgreb efter kørsel i Efficient Roll.
Nødbremsesystem og ACC
Gearkassens software var ”Profi” varianten (modsat ”Fleet” varianten). ”Profi” er udstyret med den såkaldte ”kick down” funktion.
Testbilen havde EBA2-nødbremsesystem, linjevogter, retarder og Adaptiv Cruise Control (ACC), der sørger for at holde den afstand til den forankørende. I forbindelse med de andre sikkerhedssystemer er merprisen kun 10.000 kroner for ACC. Det vælger langt de fleste.
Bilen havde xenon lygter med LED kørelys og LED baglygter som standard. Der var også kørelysautomatik, hvor baglygterne automatisk tændes ved mørkets frembrud. Vi skal også nævne regnsensor.
Syv tommer touchscreen
I MAN’s info-tainmentsystem er to Bluetooth-stik, memory fra fem mobiltelefoner og syv tommer trykfølsom skærm med bedre grafik. Navigation og bakkamera er standard. Mange vognmænd vælger at installere en separat skærm til kamera-funktionen, fordi billedet ved bakning til rampe går ud fra fællesskærmen, hvis telefonen pludselig ringer.
Testbilen havde MAN’s standard-rat i plast. Dog var jeg begejstret for MAN’s flotte 2-tonede instrumentbord med lyse nuancer og de forbedrede sæder med nyudviklet betræk.
Der er masser af aflæggerplads i skabene over foruden.
2017 udgaven af MAN’s TG-serie kendes på nye forkromede tværribber (i TGX), hvor der før var frit syn til køleren. Tværribberne fordeler luften bedre ud til kølerens hjørner. Nyt er også et let ændret løve-logo med sort baggrund.
Fint bundtræk
De nye modeller opfylder de seneste Euro 6c krav – og det betyder blandt andet ekstra 20 hk i alle motorer. I dette tilfælde 460 hk i stedet for 440 hk.
De nye motorer har fået nye stålstempler, blyfrie lejer og brug af flammering, så man undgår olie/koks-belægning. Den nye TGX har også fået længere intervaller mellem servicebesøgene.
Endelig skal vi nævne en ny vandpumpe, der kører med lavere omdrejninger, og som har et lavere forbrug. Det sparer således én procent brændstof i opvarmningsfasen.
Motoren er en 13 liters 460 hk maskine, der er bygget på basis af D26-teknologien. Den har en fint bundtræk, som kan ses på motorspecifikationerne med 2.300 Nm maksimalt mellem 930 og 1.350 omdrejninger. Der er en kraftig motorbremse, der virker, når bremsepedalen berøres; men bilen havde som nævnt også retarder.
4 punkts X-led
Fremhæves skal også bilens ”hill holder” knap, der trykkes ind fra start. Bilen husker funktionen under hele turen. Bremsen løsnes først, når speederen aktiveres. MAN kalder sit system for ”Easy Start bei TipMatic”.
Bilen kører ganske stabilt takket været dens 4-punkts X-led, der også virker som krængningsstabilisator. Det er let at finde en god kørestilling med højdejustering af både rat og sæde.
Testbilen var udstyret med en normal Jost skammel med integreret ”LubeTronic” smøring. MAN’s TipMatic automatgear skifter blødt og behageligt, og man kan endvidere skifte gearene selv (DM og RM).
Artiklen er en del af temaet Test.