Vognmændene ansætter flere
Hos Bach & Pedersen a/s i Randers er der travlt. Virksomheden er en del af Danske Fragtmænd, og terminalchef Carsten Pedersen kan konstatere, at der er fremgang inden for alle typer gods. Derfor undrer det ham ikke, at antallet af medarbejdere i branchen stiger.
- Vi ved ikke, om det er en boble. Derfor er vi en smule afventende. Men der er blevet meget mere at lave, siger han.
Udviklingen vendte i 2012
I nullerne var der over 30.000 ansatte i vejgodsbranchen, men da krisen satte ind i 2008 ramte det vognmændene og deres ansatte hårdt. På et enkelt år gik næsten 5.000 job tabt.
Det skriver ATL på sin hjemmeside.
De følgende tre år var der lige over 25.000 ansatte i branchen, men i 2012 vendte udviklingen, og fra 2015 til 2016 kom der for alvor fart på med en stigning på 1170 beskæftigede. Ved udgangen af 2016 var der 28.132 ansatte i branchen, viser en særkørsel, som ATL har lavet hos Danmarks Statistik.
- Branchen er ikke den samme, som den var i nullerne. Der er for eksempel færre, der kører eksport. Til gengæld har vi i de senere år set en vækst i den indenlandske transport, og det kan man nu også aflæse i antallet af ansatte, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.
Gode medarbejdere går på pension
Stigningen i beskæftigelsen understreger behovet for at tiltrække unge medarbejdere til branchen. I de kommende år vil et stort antal chauffører gå på pension. Alene at finde afløsere for dem er en udfordring. Dertil kommer væksten i antallet af medarbejdere.
- Det er selvfølgelig herligt, at branchen er i en positiv udvikling. Men det kan se ud til, at vi får brug for endnu flere medarbejdere i de kommende år, end vi har troet, siger Lars William Wesch.
Terminalchef Carsten Pedersen fra Bach & Pedersen a/s kan se ind i en fremtid, hvor en hel stribe gode, stabile, ældre medarbejdere går på pension. Derfor gør virksomheden sit til at få flere unge ind i branchen. Der er i øjeblikket omkring 125 medarbejder på virksomheden – heraf er de ti lærlinge.
- Vi vil gerne have flere lærlinge, men vi skal også kunne give dem noget meningsfyldt at lave. Derfor kan vi ikke tage flere lærlinge lige nu, siger han.
Bach & Pedersen har en række små biler under 3500 kg, som de unge lærlinge kører i, indtil de har fået et stort kørekort.
Kilde: ATL