Vognmand trækker chauffører i løn for diesel
Rumænske chauffører hos den danske vognmand Kurt Beier risikerer at blive trukket i løn, hvis de ikke tager telefon, når kontoret ringer, eller hvis de bruger for meget diesel.
Det fortæller chauffører, som Avisen.dk har talt med.
Virksomhedens praksis med at trække chaufførerne i løn tyder på en relation mellem arbejdsgiver og arbejdstager, som er bygget på kontrol og sanktioner, vurderer Søren Kaj Andersen, som er lektor og centerleder ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet.
- De eksempler tegner et billede af en temmelig håndfast praksis, som vi ikke normalt kender over for danske lønmodtagere, siger han.
Interne bøder til chaufførerne er det seneste eksempel på, hvordan den danske vognmand Kurt Beier Transport behandler sine rumænske chauffører. Avisen.dk har tidligere afsløret, at den danske transportgigant er blevet dømt for underbetaling ved en rumænsk domstol.
Den rumænske lastbilchauffør Petrisor Popa har taget et billede af den besked, hvor Kurt Beier Transports medarbejder truer med at trække chaufførerne i løn, hvis de ikke tager telefonen. Den er skrevet på rumænsk, men oversat til dansk står der:
"Vigtig meddelelse. I er forpligtede til at have jeres arbejdstelefoner på jer permanent og tage dem. Hvis I ikke svarer, bliver I trukket i løn."
Mens Petrisor Popa kørte for Kurt Beier Transport blev han ofte ringet op af den medarbejder, der har sendt beskeden.
- Når han ringede, råbte han ad mig og sagde, at jeg var åndssvag og sindssyg. Hvis jeg ikke tog telefonen, ringede han til kontoret i Padborg og sagde, at han ikke længere ville have mig som chauffør, siger Petrisor Popa, der dog ikke selv blev trukket i løn, mens han arbejdede for Kurt Beier Transport.
Hverken den pågældende medarbejder eller Karsten Beier, som er direktør i Kurt Beier Transport, har ønsket at udtale sig.
En anden rumænsk chauffør fortæller, at han er blevet trukket i løn flere gange, mens han arbejdede for Kurt Beier Transport.
- Hvis jeg blev nødt til at have aircondition kørende om natten, blev jeg ringet op af en på kontoret i Esbjerg, som sagde 'hvad fanden laver du, sluk for motoren, du kommer til at betale for det', fortæller chaufføren Traian Mailat til Avisen.dk.
Fra kontoret i Esbjerg kan Kurt Beier Transport følge med i, hvor meget diesel der er i tanken på hver enkelt lastbil, de har kørende. Flere og flere vognmænd bruger denne teknologi, oplyser DTL, der er brancheorganisation for de danske vognmænd.
Hvis der pludselig mangler diesel i tanken, går alarmen hjemme på kontoret. Det oplevede Traian Mailat en dag, da han havde parkeret på en skrå vej.
- De ringede og sagde, at der manglede 17 liter diesel. De troede, jeg havde stjålet det, så de trak 82 euro fra min løn, siger Traian Mailat.
DTL bekræfter, at alarmen kan slå ud ved en fejl, hvis lastbilen eksempelvis kører om bord på en færge, hvor brændstoffet løber over i den ene side af tanken.