23948sdkhjf

Ny lastbil fra Scania

Scania XT er til det hårde arbejde i bygge- og anlægsbranchen

Mandag aften den 4. september præsenterede Scania en verdensundhedsnyhed - den nye XT-model, som er målrettet de krævende kunder inden for bygge- og anlægsbranchen i Europa.

XT er Scanias mest robuste lastbilserie med kraftigt træktøj, beskyttelsesgitre på forlygterne, robuste spejlhuse, højt luftindtag, lodret udstødning og en helt ny og forstærket stål-kofanger i ét stykke.

Scania XT kan fås med P-, G-, R- og S-versioner af førerhusene, uanset motorvariant. 

Robust front
Kofangeren, køleren og beskyttelsesgitter til forlygterne giver XT-versionen en særligt robust front, som nemt klarer ethvert stød eller sammenstød med genstande, uden at den underliggende struktur beskadiges. I midten forefindes en nemt tilgængelig bugseringsbolt, som er klassificeret til 40 ton, hvilket er belejligt, hvis køretøjet skal trække noget ud eller får behov for assistance, når det er læsset.

Scania XT-modellen er virkelig skræddersyet til entreprenørkørsel til en lang række forskellige formål, sagde produktdirektør Anders Lampinen ved lanceringen mandag aften.

Køretøjerne skal både kunne køre på dårlige vejbelægninger, snævre adgangsveje og kunne begå sig på almindelig vej.

Køretøjer til bygge- og anlægsbranchen stiller særlige krav ikke blot hvad angår konfiguration og forskellige køreegenskaber, men også med hensyn til serviceydelser: Vedligeholdelse og reparationer skal også leve op til høje forventninger. 

Køretøjerne anvendes under barske forhold i eksempelvis grusgrave og på byggepladser, og udstyret er udsat for megen slitage. Men samtidig kører lastbilerne mange kilometer på normale veje, hvor de skal kunne køre med et lavt brændstofforbrug. 

Dertil kommer andre udfordringer, da byggepladser ofte findes i byer med alt hvad det medfører i form af krav til godt udsyn, manøvredygtighed og konstant stop-start-kørsel.

Skræddersyet

Scanias modulopbyggede systemer gør, ay XT også har et stort potentiale for kunder i andre segmenter som for eksempel inden for skovbrug og kommunale opgaver. 

Scania XT kan byde på alt lige fra de nye generationer med V8- eller 9-liters motorer, til de brændstoføkonomiske 13-liters motorer med tre forskellige ydelser.

- Scania XT er selvfølgelig vores topmodel, men der fås nu et stort antal forskellige aksler, gearkasser, rammer og forskellige former for ekstraudstyr, som naturligvis fungerer lige så godt i andre udgaver end XT-versionen, siger han.

Forskellige udstyrsmuligheder
To unikke XT-udstyrspakker kan føjes til det grundlæggende design: En eksteriør- og en interiørpakke.

Eksteriørpakken omfatter sidespejle i en ekstra solid udførelse, en udvendig solskærm og ekstra, planmonterede lygter i tag. 

Interiørpakken byder på sæder i en speciel XT-version, gummimåtter med høje kanter, opbevaringsenheder og en enhed, som kan udvide instrumentpanelet, hvis det kræves, og give plads til betjeningselementer, der anvendes til betjening af udstyr og opbygning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079