Stop for vejprojekter i flere år
- Det går godt i dansk økonomi, og det går tilmed så godt, at finansminister Kristian Jensen (V) fortsat fastfryser investeringer i veje.
Det er ikke en dårlig vittighed. Det er simpelt hen for at undgå økonomisk overophedning med lønstigninger og inflation til følge. Nationaløkonomien minder nemlig om trængsel på den vestfynske motorvej i myldretiden. Der er ikke plads til mere.
- Der er forskel på, om det går godt og om der er plads til yderligere kapacitetsudvidelse, siger finansministeren.
- Vi kan se på efterspørgslen efter håndværkere, væksten og arbejdskraftreserven, at vi ikke uden fornyet arbejdsudbud kan udvide anlægsrammen, forklarer finansministeren. Han afviser den genvej, som flere peger på: at øremærke en del af Storebæltsbroens overskud til vejprojekter.
- Det er rimeligt, at de, der betaler for Storebæltsbroen, også får gavn af dens gode økonomi, siger Kristian Jensen; men jeg lægger altså ikke op til, at vi trækker flere penge end aftalt ud af Storebæltsforbindelsen.
Herefter er spørgsmålet, hvornår det bliver gratis at køre over Storebæltsbroen, når lånene er betalt ud i 2031.
- Det bliver aldrig helt gratis at køre over Storebælt. Der vil være en varig udgift på mere end en halv milliard kroner årligt til vedligeholdelse, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Storebæltsbroens udgifter udgør omkring en fjerdedel af de nuværende indtægter. Der er altså plads til flere og større takstnedsættelser, når man nærmer sig 2031, medmindre den til enhver tid siddende finansminister foretrækker at bruge overskuddet til afdrag på statsgæld.
- Vi kan komme ned på et markant lavere niveau end i dag. På nuværende tidspunkt er det forsvarligt at sænke med 25 procent, og det vil binde vores land bedre sammen, siger Kristian Pihl Lorentzen.
S bør med i takstaftale
Den faste Storebæltsforbindelse aftalt mellem Socialdemokratiet og den daværende firkløverregeringen (K, V, CD, KrF) den 12. juni 1986. Siden har andre partier tilsluttet sig i kraft af regeringsdeltagelse.
- Det vil være god stil at drøfte takstnedsættelsen med de oprindelige partier bag Storebælt, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Man kan godt kan nå en aftale. Det er jo en balanceret udspil. Betalingsperioden forlænges, men vi sætter ikke Sund & Bælts økonomi over styr. Vi river heller ikke gulvtæppet væk under Molslinjen, tilføjer han.
DF ønsker bredere vej
Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) siger til Fyens Stiftstidende, at Sund & Bælt (Storebæltsbroen) kan finansiere den vestfynske motorvejsudvidelse.
Det radikale Venstre mener ligeledes, at det er forkert at nedsætte brobizzen.
- Det er ikke vores politik at sætte taksten ned. Hvis man får et trafikspring på 4000 personer, får man en tilsvarende trængsel på Fyn. Det er ikke et gennemtænkt forslag, siger finansordfører Martin Lidegaard (R).