Ny indsats mod højresvingsulykker
En netop offentliggjort rapport viser, at 98 procent af de seneste ti års højresvingsulykker er sket i bymæssig bebyggelse, og en stor del af dem er sket i lyskryds med tæt trafik og mange trafikanter.
- Én højresvingsulykke er én for meget, så selvom de ikke sker særlig tit, er det forfærdeligt, når de sker. Derfor er jeg meget optaget af, at vi gør, hvad vi kan for at forebygge og forhindre ulykkerne, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Ministeren glæder sig derfor over, at Vejdirektoratet nu udmønter en pulje, som giver en række kommuner mulighed for at skabe mere sikkerhed for cyklister i kryds, der kan være med til at forebygge højresvingsulykker. Men infrastrukturelle forbedringer kan ikke stå alene.
- Det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen. Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle trafiksikkerhed, er klar til at blive brugt i lastbilerne. Og jeg mener, at det kun kan gå for langsomt med at få dem implementeret i lastbilerne, siger Ole Birk Olesen.
Derfor opfordrer ministeren Europa-Kommissionen til at tage initiativ til, at de tekniske krav til lastbilers udstyr fremrykkes, så kravene gælder fra 2018 i stedet for fra 2020, som der oprindeligt er lagt op til i EU-reguleringen.
Det gælder eksempelvis krav om fodgænger- og cyklistdetektionssystemer samt automatisk nødbremse, som kan afværge kollisioner, mens sikrere frontdesign, sideværn på lastbiler og forgængerairbags kan begrænse skaderne i tilfælde af uheld.