Udenlandske chauffører bag hver anden højresvingsulykke med sættevogne
Danmark satte en trist rekord sidste år. Syv cyklister døde i en højresvingsulykke, og det er flere end i de foregående år. I mange af de alvorlige højresvingsulykker sidder der en udenlandsk chauffør bag rattet, viser en analyse fra Vejdirektoratet.
Det skriver Avisen.dk.
Udenlandske sættevogne har været involveret i 40 højresvingsulykker i perioden fra 2006 til 2015, som Vejdirektoratet har undersøgt.
De udenlandske chauffører står for omkring 20 procent af godskørselen på de danske veje, men de er involveret i 45 procent af de ulykker, hvor sættevogne kører cykelister ned i et højresving. En udenlandsk chauffører sad bag rettet i 18 ud af de 40 ulykker, hvor sættevogne var involveret.
Når de store og tunge sættevogne kører cykelister ned, går det oftere helt galt, viser analysen også. I 32 procent af ulykkerne med sættevogne er cykelisten død som følge af højresvingsulykken, mens det kun gælder 22 procent af de ulykker, som involverer de mindre lastbiler, og 9 procent af de ulykker, hvor busser er involveret.
Ikke vant til cyklister
Når udenlandske chauffører kører i Danmark, skal de være meget opmærksomme på cyklisterne, mener Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.
- Hvis du kommer fra en kultur, hvor du ikke er vant til at have den der ekstra opmærksomhed på cyklister, så kommer man nemmere til at være uopmærksom på dem, siger han.
Når danske vognmænd hyrer udenlandske chauffører til at køre i Danmark, har de en moralsk forpligtelse til at sørge for, at de er klædt godt nok på til at køre efter de danske forhold, mener Klaus Bondam.
Kun kursus til danske chauffører
I Rådet for Sikkert Trafik har de været med til at udvikle et kursus i at undgå højresvingsulykker til chaufførerne. Det er blevet en del af den obligatoriske efterudddannelse, som chaufførerne får hvert femte år. Men man får kun kurset, hvis man er ansat som chauffør i Danmark.
I vognmændenes brancheorganisation Dansk Transport og Logistik kalder direktør Erik Østergaard det for meget problematisk, at de mange østeuropæiske chauffører ikke får samme kursus.
- Efteruddannelsen skal tages i det land, hvor du er ansat. Jeg ved ikke, hvad de undervise i i for eksempel Rumænien, men højresvingsulykker står nok ikke øverst på listen. Og det er jo ikke særlig smart, når rigtig mange rumænske chauffører kører rundt i Danmark, som er et af de lande, hvor der er allerflest cykelister, siger han.
Kilde: Avisen.dk