23948sdkhjf

Han byggede en gigant

Blue Water-stifteren Kurt Skov træder tilbage som daglig chef for sit livsværk, der er blevet en markant global spiller

Han kommer fra landsbyen Sig, nord for Varde. I skolen var han doven, siger han, men da han gik ind i shipping gik det pludselig stærkt.

I dag, 45 år efter, står han på toppen af et forretningsimperium - Blue Water Shipping, en global mastodont med 1500 ansatte på kontorer i 60 lande og en milliardomsætning i dollars.

Nu træder Kurt Skov snart tilbage som direktør for Blue Water. Han har i denne måned hyret Søren Thomsen til dén post, og han tiltræder så snart man har fundet en ordning med Esvagt, hvor han pt. er CEO.

Kurt Skov faldt for det maritime miljø i en tidlig alder.

- Det virkede spændende med shipping, og jeg sendte en række ansøgninger ud. Lederen af Poul Lehmann firmaet synes godt nok, jeg var flittig, efter han havde fået tre ansøgninger til søsterfirmaerne Poul Lehmann, Lehmann Junior og Esbjerg Shipping Agency (nu firmaet Lehmann, red). Der var jeg i tre år med spedition og oversøisk shipping. Så blev jeg headhuntet af et skibsmæglerfirma - C. Breinholt på havnen i Esbjerg - og arbejdede med skibsmægleri og befragtning fra 1970-71. Fra at være en doven fyr var jeg pludselig blevet fanget af branchen - en pisseflittig og interesseret ung mand. Og min mor var jo lykkelig, for ham den uregerlige Kurt, der aldrig læste lektier, var pludselig godt på vej.

Søfart: - Hvorfor var shipping så spændende?

- Det var levende, og vi havde kontakt med hele verden - pludselig opfattede man pludselig sin arbejdsplads som en stor global legeplads, vi var ude i alle afkroge af verden.

Læs resten af det store interview med Kurt Skov hos vores søster-medie Søfart

Kilde: Søfart

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11