Dirty driving med Volvo i grusgraven
Åben Grusgrav er kommet igen, og vi var på plads ved første arrangement i Kallerup Grusgrav ved Hedehusene.
Arrangementet er kommet i stand som et samarbejde mellem Volvo Entreprenørmaskiner og Volvo Group Trucks Danmark, som stiller både med Volvo- og Renault entreprenørbiler samt Renault varebiler. SAWO havde stået for opbygningerne.
Ved arrangementet i Hedehusene deltog også Volvo Cars ved Nellemann i Roskilde, og medarrangører var tillige Aksel Benzin med sine knuseanlæg og Sylvester A/S med udstyr til entreprenørmaskiner.
Besøgende blev holdt på behørig afstand af de store dumpere, gummihjulslæsere og lastbiler, og alle skulle bære sikkerhedsvest.
Det er lidt af en showdag - og der er også tid til en pølse og en vand. Fra Volvo stillede Henrik Gulager med sin Sweet Eye Candy lastbil med showtrailer, hvor der gode Volvo-historier - samt kaffe, vand og småkager.
Volvo lastbilerne bestod af en Volvo FMX og to Volvo FH med krybegear og Volvo Dynamisk Styring. Alle med forskellig opsætning og SAWO opbygning.
Premiere i grusgraven fejrede Renaults "C" Construction lastbil, som også kunne prøves i en 520 hk udgave.
Renault stillede også med to Master - en kassevogn og en kroghejsbil.
Entreprenørlastbilerne er et naturligt indslag i et entreprenør-arrangementet som dette, og de fleste af kunderne til gummihjulslæssere og dumpere er da også ejere af adskillige lastbiler. Teknisk er de meget ens på flere punkter - bl.a. er motorerne basalt set de samme, produceret af Volvo Powertrain.
Arrangementet varer i fire uger i alt - udover i Hedehusene også i Horsens, i Aars og i Rødekro.
Tovholder på arrangementet i dag er Thomas Larsen fra Volvo Entreprenørmaskiner. Han tog over for et par år siden fra Per Buhl, som startede Åben Grusgrav op. Han er stadig med - nu som sælges for Sylvest A/S
Fakta om bilerne
Bil 1:
Volvo FMX 540 8x4 langchassis, luft, høj.
Max vogntogsvægt: 60 tons.
Moment: 2.600 Nm ved 1.000-1.450 omdr.
Gear: I shift og krybegear.
Luftaffjedret tandembagaksel.
Bagakseludveksling 3.09:1.
Styretøj: Volvo Dynamisk Styring.
Sawo 3-vejs Wirehejs.
Hiab X-Hipro 22 tm kran m. radiostyring.
Containerlad.
Bil 2:
Volvo FH 500 8x4 tridem tag, langchassis, luft, hydraulisk styret løbeaksel, medium.
Max. vogntogsvægt: 70 tons.
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr.
Gear: I Shift og krybegear.
El-hydraulisk styret løbeaksel.
Luftaffjedret tamdemboggie.
Bagakseludveksling 2.83:1.
Styretøj: Volvo Dynamisk styring.
SAWO Multilift radiostyret kroghejs.
Bil 3:
Volvo FH 500 8x4 langchassis, luft, høj.
Max. vogntogsvægt: 60 tons.
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr.
Gear: I Shift og krybegear.
Tandemakselløft.
Bagakseludveksling: 3.09:1.
Styretøj: Volvo Dynamisk Styring.
SAWO Hiab Hipro 30 tm kran.
XS radiostyring
NOPA pendeltip.
NOPA KTS 3-akslet kærre m. 3-vejstip.