23948sdkhjf

Dirty driving med Volvo i grusgraven

Åben Grusgrav 2017 er skudt i gang - og det var en våd og mudret omgang ved første arrangement i Hedehusene, hvor vi var med

Åben Grusgrav er kommet igen, og vi var på plads ved første arrangement i Kallerup Grusgrav ved Hedehusene.

Arrangementet er kommet i stand som et samarbejde mellem Volvo Entreprenørmaskiner og Volvo Group Trucks Danmark, som stiller både med Volvo- og Renault entreprenørbiler samt Renault varebiler. SAWO havde stået for opbygningerne.

Ved arrangementet i Hedehusene deltog også Volvo Cars ved Nellemann i Roskilde, og medarrangører var tillige Aksel Benzin med sine knuseanlæg og Sylvester A/S med udstyr til entreprenørmaskiner.

Besøgende blev holdt på behørig afstand af de store dumpere, gummihjulslæsere og lastbiler, og alle skulle bære sikkerhedsvest.

Det er lidt af en showdag - og der er også tid til en pølse og en vand. Fra Volvo stillede Henrik Gulager med sin Sweet Eye Candy lastbil med showtrailer, hvor der gode Volvo-historier - samt kaffe, vand og småkager.

Volvo lastbilerne bestod af en Volvo FMX og to Volvo FH med krybegear og Volvo Dynamisk Styring. Alle med forskellig opsætning og SAWO opbygning.

Premiere i grusgraven fejrede Renaults "C" Construction lastbil, som også kunne prøves i en 520 hk udgave.

Renault stillede også med to Master - en kassevogn og en kroghejsbil.

Entreprenørlastbilerne er et naturligt indslag i et entreprenør-arrangementet som dette, og de fleste af kunderne til gummihjulslæssere og dumpere er da også ejere af adskillige lastbiler. Teknisk er de meget ens på flere punkter - bl.a. er motorerne basalt set de samme, produceret af Volvo Powertrain.

Arrangementet varer i fire uger i alt - udover i Hedehusene også i Horsens, i Aars og i Rødekro.

Tovholder på arrangementet i dag er Thomas Larsen fra Volvo Entreprenørmaskiner. Han tog over for et par år siden fra Per Buhl, som startede Åben Grusgrav op. Han er stadig med - nu som sælges for Sylvest A/S

Fakta om bilerne 
Bil 1: 
Volvo FMX 540 8x4 langchassis, luft, høj. 
Max vogntogsvægt: 60 tons. 
Moment: 2.600 Nm ved 1.000-1.450 omdr. 
Gear: I shift og krybegear. 
Luftaffjedret tandembagaksel. 
Bagakseludveksling 3.09:1. 
Styretøj: Volvo Dynamisk Styring. 
Sawo 3-vejs Wirehejs. 
Hiab X-Hipro 22 tm kran m. radiostyring. 
Containerlad. 
 
Bil 2: 
Volvo FH 500 8x4 tridem tag, langchassis, luft, hydraulisk styret løbeaksel, medium. 
Max. vogntogsvægt: 70 tons. 
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr. 
Gear: I Shift og krybegear. 
El-hydraulisk styret løbeaksel. 
Luftaffjedret tamdemboggie. 
Bagakseludveksling 2.83:1. 
Styretøj: Volvo Dynamisk styring. 
SAWO Multilift radiostyret kroghejs. 

Bil 3: 
Volvo FH 500 8x4 langchassis, luft, høj. 
Max. vogntogsvægt: 60 tons. 
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr. 
Gear: I Shift og krybegear. 
Tandemakselløft.
Bagakseludveksling: 3.09:1. 
Styretøj: Volvo Dynamisk Styring. 
SAWO Hiab Hipro 30 tm kran. 
XS radiostyring 
NOPA pendeltip. 
NOPA KTS 3-akslet kærre m. 3-vejstip.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109