Dansk trailerkæmpe satser på Holland
PNO har i længere tid gået med ambitioner om at udvide forretningen uden for Norden. Nu kan den danske trailerudlejningsvirksomhed så meddele, at de pr. 1. januar 2018 åbner kontor i Holland. Og det er skam intet tilfælde, at valget faldt på Holland.
- Vi har afsøgt det europæiske marked grundigt for at se, hvor der er muligheder for PNO. Det var vigtigt, at det ikke kun skulle være attraktivt på overfladen, men også tage flere perspektiver med i betragtningen, siger direktør Jacob Lee Ørnstrand, og fortsætter:
- Det er et stort skridt for PNO at nå til Holland. Vi er rigtig glade og stolte over den udvikling, som PNO lige nu gennemgår, og det er vores mål fortsat at udvikle os i samme gode retning. Holland er et kæmpe stort transportland, og det hollandske marked minder på mange måder om det danske med samme vilkår og til dels arbejdskultur, så derfor var det en oplagt mulighed at placere os her.
Ny struktur og nye udfordringer
PNO har over de seneste år rullet et planlagt generationsskifte ud, hvor Kirk Kapital i 2014trådte ind i virksomheden, og op til dette har Jacob Lee Ørnstrand gradvist overtaget styrepinden fra sin far, Per Nelson Ørnstrand.
- Samtidig har vi været igennem en forandring af vores organisation som gør, at vi er klar til nye udfordringer. Den nye organisationsstruktur består af en landestruktur, der gør det muligt for os at performe stærkere lokalt i fremtiden, siger Jacob Lee Ørnstrand.
Et forbedret resultat i 2016 og 2017 er også medvirkende til, at PNO tør tage springet og begynde at skele til nye muligheder.
- Vi forventer en lille vækst i 2017 og lidt større i 2018, og når vi står overfor en udvidelse af forretningen, er vi meget fokuserede på, at det skal være bæredygtigt. Vi skal have bundlinjen med og sikkerhed på de interne linjer, forklarer direktøren.
- Vi har desuden valgt at placere os i Venlo, der grænser helt op til Tyskland, og derfor fungerer som en kæmpe transportvej mellem Holland og Tyskland. Omkring 50 pct. af trafikken mellem de to lande går gennem Venlo, så der er et kæmpe potentiale for en virksomhed som os. Alle vores beslutninger baserer sig på det lange, seje træk og den lange horisont. Derfor er det her også et meget gennemtænkt træk, så der er ro på i forhold til kunder og leverandører.
Fra det nye år kan PNO se frem til et marked, der størrelsesmæssigt minder om hele Norden tilsammen med over 13.000 registrerede trailere sidste år.
Den rette markedssynergi
Når PNO fra 1. januar 2018 er på plads i Venlo, bliver det i første omgang med Jacob Lee Ørnstrand som primær kontakt. Han skal sørge for, at PNO finder sig til rette på det nye marked og får styr på processerne inden den hollandske landechef indtræder i rollen 1. april 2018.
- Selvom Holland og Norden på mange måder minder om hinanden, er det vigtigt, at vi finder den rette synergi for PNO fra start, så den kommende landechef har de bedste betingelser for at føre os videre. Derfor vil jeg fungere som kontakt og være meget tæt på Holland i starten, så vi kan få sat kablerne rigtigt sammen, siger Jacob Lee Ørnstrand.
Valget af landechef er faldet på Martijn van Rijswijck, der giver PNO en markedsindsigt, der gør det muligt at lykkes i den hollandske købmandskultur, hvor transportbranchen generelt spiller en kæmpe rolle. Målet er desuden, at PNO skal kunne levere de samme fleksible løsninger i Holland, som de allerede gør på de eksisterende hjemmemarkeder i Norden.
- Jeg vil ikke afvise, at vi kan finde andre markeder at gå ind i, men det afhænger af, at der skal være synergi med de eksisterende markeder, så vi kan optimere på finansiering, indkøb og salget af enhederne. Og så er det vigtigt, at behovet i markedet matcher det udbud af services, vi tilbyder, og som vi er lykkedes med i de nuværende markeder, siger Jacob Lee Ørnstrand.