Hvad gør vi, hvis udlændingene bliver hjemme?
I branchen har vi længe talt om, at der kommer en dag, hvor den polske eller tyske chauffør hellere vil blive hjemme end at rejse ud i Europa for at arbejde. Velstanden i Østeuropa stiger, lønningerne er på vej op, og der er bud efter chaufførerne i deres hjemland. Så hvorfor rejse væk fra familie og venner, hvis man kan få et arbejde til stort set samme løn derhjemme?
Måske er den dag, hvor udlændingene bliver hjemme, tættere på end vi tror. Jyllands Posten skrev i sidste uge om transportvirksomhedernes problemer med at skaffe arbejdskraft. Flere virksomheder peger på, at færre østeuropæere søger mod Danmark.
Der er mange transportvirksomheder, som har østeuropæere ansat. De får en løn efter overenskomsten, og de er bogstaveligt talt med til at holde hjulene i gang.
Nogen tror, at udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder er en trussel mod velfærden. Men det er og bliver en myte. Det er helt urealistisk at tro, at ledige danskere vil kunne udfylde hullerne, hvis de udenlandske chauffører vælger at rejse hjem.
Sagen er, at vi har brug for både de ledige danskere og udlændinge, som har lyst til at komme til Danmark for at arbejde.
Vi skal gøre alt, vi kan for at få ledige danskere i arbejde. Og vi skal byde udlændingene velkommen. Ellers vil virksomhederne ikke være i stand til at følge med efterspørgslen.
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Debat.