DAF øger sit fokus på lastbiler til bygge & anlæg
- Der er ikke noget brutalt og larmende over DAF’s nye entreprenørbiler. De er præcis lige så letkørte som de andre DAF-lastbiler – og så er de super støjsvage.
De hollandske lastbiler har fået en grundig overhaling, som blandt andet sikrer bedre drejningsmoment med trækkraft fra 1.000 omdrejninger mod før 1.200 omdrejninger ved 85 km/t. Det er det, som sikrer den letkørthed og den mindskede støj, som kendetegner de opdaterede lastbiler.
Samtidig er drivlinen opdateret. Det har givet syv procent bedre brændstoføkonomi. Brug af letvægtsmaterialer betyder også øget nyttelast på mellem 100 og 250 kg.
DAF har også øget serviceintervallerne. Der er nu 200.000 kilometer mellem hvert servicebesøg.
Sikrere for chaufføren
Sikkerhedsmæssigt er der også sket forbedringer. Lastbilerne har fået et nyt førerhus, der bedre giver ved kollisioner. DAF gør brug af et nyt led i affjedring mellem chassiset og førerhuset. Dette led fungerer som en ”buffer” ved kollisioner, så chaufføren får en langt bedre beskyttelse end tidligere.
Samtidig er førerhusets bagvæg blevet styrket, så det bedre kan modstå last, der rutsjer frem og rammer førerhuset bagfra.
Nye aksler
For at sikre bedre stabilitet er der kommet nye aksler på de store biler. Der er udviklet en elektrisk-hydraulisk medstyrende bagaksel monteret med dobbeltdæk. Den erstatter DAF’s hidtidige enkeltmonteret medløbende bagaksel.
De nye aksler styrer kun med, når man kører med hastigheder under 40 km/t.
Der er også kommet ny dobbelt-drevet nav-reduktion for tandem-akslerne.
Når det gælder de nye højaffektive bagaksler/trækaksler er der blandt andet kommet nye lejer og pakdåser samt ændrede tandslibningsmetoder.
Alle disse forbedringer er også med til at sænke brændstofforbruget, fordi de mindsker modstanden i drivlinen.
I det hele taget er der fra DAF’s side opdateret på næsten alle punkter blandt andet med bedre styring af ventilationen i førerhuset, og et nyt system, så man kan følge batteriets tilstand.
DAF har også gjort bilerne mere opbyggervenlige. I den forbindelse er der udviklet et nyt system, som også opbyggere får stor glæde af. Dette system er klar i begyndelsen af næste år.
11 nye køretøjer i programmet
Lanceringen af nye entreprenørbiler betyder, at DAF har tilføjet 11 nye køretøjer til deres produktprogram. nemlig:
- Otte nye forvogne (2-, 3- og 4-akslede).
- Tre nye trækkere (3- og 4- akslede).
Luftaffjedring
DAF har også indført ny luftaffjedring, som betyder, at køretøjet hurtigt kan hæves 185 mm eller sænkes 90 mm.
Det kræver i øvrigt luftaffjedring for at få LED forlygter, blev vi fortalt – for ikke at blænde modkørende trafikanter.
Nyt er også en tandem aksel med navreduktion. Den anvender et nyt støbejerns-navhus, som betyder 50 kg vægtreduktion. Samtidig er der kommet nye udvekslinger på 3,46 og 3,61 samt 3,76:1. Herved kan motoren arbejde ved lavere omdrejninger.
Opdaterede motorer
De opdaterede Paccar MX-11 og 13 motorer har fået nye automat gearkasser med mindre friktion og derfor med langt blødere gearskift. Det gælder blandt andet for tungtransporter og tanktransporterenheder.
Der er tale om de modulopbyggede TraXon gearkasser fra ZF. De er GPS styrede og forudser topografien på landevejen. De styrer også lastbilens fartpilot (predictive cruise control.)
Den nyudviklede gearkasse kommer med en særlig offroad aptering til entreprenørbilerne 6x4 (FTT) trækkere, 8x4 (FAD) trækkere og 6x4 (FAT) lastbiler. Resultatet betyder hurtigere skift ved højere omdrejninger for at få optimal trækkraft. Bogstaverne FTT, FAD og FAT er DAF’s betegnelser for akselkonfigurationer. Således er FAT 6x4 trækkere.
Småspanske byer
Vi kørte under testen i Spanien i små byer, på kuperede landeveje og på motorveje.
Vi nåede at teste tre biler, hvor de to var nye entreprenørudgaver af LF og CF. Der var en 290 hk CF FA 4x2 Construction og en 480 hk CF FAD 8x4.
Den tredje testbil var en DAF XF forvogn/hænger tømmerbil på 540 hk i 6x4 konfiguration.
Alle tre testbiler var komfortable og støjsvage.
Også vores prøveture i den lille LF entreprenørbil var interessant. Bilen virker endnu bedre skruet sammen end før. Kvaliteten er løftet og finishen forfinet.
Letkørte biler
Bilerne var letkørte - den manuelle gearkasse i LF modeller blev jeg hurtigt dus med - og de automatiske gearkasser i de to andre biler skiftede lynhurtigt og nærmest uden at man tænkte over det. De største havde også en komfortabel retarder, der var nok så vigtige på de stejle nedkørsler.
Der er sket rigtig mange små og forskellige forbedringer i teknikken og indretningen.
Tilsammen giver et billede af, at det er lykkedes DAF at forbedre brændstoføkonomien, opgradere komforten og øge sikkerheden væsentligt.
I sidste ende er det til glæde for både chaufføren og vognmanden. Førstnævnte for bedre komfort, sidstnævnte får lavere totalomkostninger.
Artiklen er en del af temaet Test.