Stigende efterspørgsel på lastbillakering
I de senere år er lastbilfabrikkerne begyndt at levere mere og mere individuel lakering af førerhus, chassis og endda opbygning. Det må da være dårlig nyt for de traditionelle lastbillakerere ...?
Næh.., i de senere år har lakeringsbranchen faktisk fået mere og mere travlt. Det gælder også AUMA ApS i Frederikssund, som hvert år lakerer langt over 100 komplette lastbiler og vogntog på sit anlæg i Frederikssund.
Dertil kommer også lakering af andre store emner som industriudstyr og en enkelt flyver og helikopter i ny og næ
- Mange danske kunder ønsker helt individuelle lakeringer i deres helt egne farvekombinationer, som fabrikkerne ikke kan klare. Selv om nogle af mærkerne kan levere førerhuse i metallak, er det bare ikke godt nok til mange af de krævende danske kunder, forklarer AUMA’s indehaver, Martin Hansen.
Flere af AUMA’s kunder har prøvet løsninger med "færdiglakerede" førerhuse og chassiser men er gået tilbage til individuel lakering lokalt af hensyn til både kvalitet og pris.
- Fabriksløsningerne er - groft sagt - kun halvt færdige. Mange detaljer på både førerhuse og chassiser er ikke malet i kundefarve. Det kan for eksempel være spejlarme, spoilerbeslag, skærme og dørhåndtag på førerhuse, men også detaljer som tankbæringer til lufttanke, træktøjer og ikke mindst alle nitterne på lastbilchassiserne, forklarer Martin Hansen.
- Når vi skal skille en fabrikslakeret lastbil ad for at male alle de dele, der mangler kundefarve, kan det ofte bedre svare sig at spare fabrikslakeringen og få det hele lavet lokalt, tilføjer han.
- De fleste danske vognmænd - og deres chauffører - går meget op i deres lastbilers udseende. Her er fabriksløsningerne sjældent gode nok. Det giver masser af arbejde til os og vores kolleger, fastslår Martin.
Med i 25 år
Martin Hansen har været i lakeringsbranchen i snart 25 år og kender til tidligere op- og nedture.
Bortset fra årene omkring finanskrisen har efterspørgslen på individuelle totalløsninger i de senere år været for opadgående, og i de seneste par år er der blevet rigtig meget at lave.
- Vi er nu oppe på 10 medarbejdere, og ingen af os kan tillade os at fise den af. Lakeringsarbejde er meget arbejdsintensivt i alle led. Den starter oftest med afmontering og adskillelse af alle løsdele over sandblæsning, metallisering og grundlakering inkl. mellemslibninger til påføring af farver i flere omgange samt indtil flere lag klarlak på toppen af både førerhus og chassis. Dertil kommer slutmontering af den efter lakering, forklarer Martin Hansen.
Hos AUMA går man endda flere skridt videre end mange af deres konkurrenter.
- Vi har også folk, der kan udfører airbrush-arbejde og lave selv de mest komplicerede motivlakeringer. Det er blevet et hit de senere år, og så er det kun fantasien - og måske pengepungen - der sætter en stopper for opgavernes omfang. Vi klarer selvfølgelig også mere enkel striping, skriftarbejde og dekoration med folie under eget tag, fastslår han.
Ingen standardpriser
Lige som næsten ingen lakeringsopgaver kan udføres som standardløsninger mht. farver, dekoration og staffering, er der heller ingen standardpriser på lastbillakering.
- For de vognmænd, der lægger stor vægt på, at deres lastbiler ser godt ud i mange år, er det pengene værd at få lastbilen lakeret hos en dygtig autolakerer. Lastbiler udsættes for stor slitage af vind og vejr, støv, grus, kemikalier, højtryksrensninger osv., og det holder en fabriksløsning ikke til i ret mange år. Samtidig er en flot lakering med til at holde på de gode chauffører, og det tæller også med, slutter Martin Hansen.