Branchen: Kritisabel Postnord-redning
Aftalen mellem den danske og svenske stat om PostNord er i dag faldet på plads. I alt tilføres 2,2 mia. svenske kroner, hvoraf Danmark finansierer 1,8 mia. svenske kroner.
Det vækker ikke begejstring i transportbranchens store organisationer, DTL og ITD.
For ITD har det været afgørende, at aftalen sikrer, at den del af Postnords forretning, der går i direkte konkurrence med private transport- og logistikvirksomheder, afvikles så hurtigt som muligt. Det sikrer aftalen ikke.
- Det er en hovsaløsning, som på ingen måde er fremtidssikret. Man har villet redde stumperne af Postnord her og nu, og man forholder sig ikke realistisk til Postnords fremtidige forretningsmodel. Regeringen siger selv, at statsejede virksomheder ikke skal udkonkurrere private virksomheder. Nu giver de los for, at Postnord med skattekroner i ryggen fortsat kan gå i direkte konkurrence med danske transport- og logistikvirksomheder, siger public affairs chef Karen Roiy.
Mens DTLs administrerende direktør Erik Østergaard godt kan se en idé i at få håndteret tjenestemandsproblemet, så er DTL-direktøren meget lidt begejstret for, at der skal indskydes en kvart milliard af danske skatteyderes penge i driften – foruden 400 millioner SEK fra svensk side.
- Vi har en melding fra konkurrencekommissær Vestager om, at man interesserer sig rigtig meget for, hvordan Postnord subsidieres. Det er min fornemmelse, at de penge til driften kan blive anvendt til en fortsat unfair konkurrence med de private vognmænd på markedet for pakker og stykgods. Det må være en absolut betingelse, at man nøje afgrænser det marked, som Postnord skal operere i, så det ikke går ud over de private operatører. Aftalen skal da også omkring såvel Folketing som EU for endelig godkendelse, siger Erik Østergaard.