Vognmand i gang med at fjerne alle nødtelefonerne
Hvis man kører på motorvejen de kommende måneder, får man måske øje på en blå kranbil med kærre fra L.L. Transport & Entreprenør holdende i nødsporet. Vognmandsfirmaet er i gang med at fjerne de 1.300 nødtelefoner, som står langs motorveje og motortrafikveje.
- Nødtelefonerne bliver næsten ikke brugt mere. Derfor skal de fjernes, forklarer vognmand Kjeld Hedegård Nielsen fra L.L. Transport & Entreprenør.
Kort før sommerferien sendte Kjeld sit bud ind til Vejdirektoratet. Straks efter sommerferien kom svaret. Det nordjyske vognmandsfirma havde vundet udbuddet og kunne gå i gang med det samme. Selv om det kom bag på vognmanden, at licitationer i det offentligt kan gå så hurtigt, var han klar.
- Vi havde netop købt to nye grabbe, så vi manglede ikke materiel, siger han. Vi gik i gang med det samme. Vi skal være færdige senest den 15. december, men vi er færdige den 7. december.
- Det hele er timet og tilrettelagt. Vi ved, hvor de forskellige nødtelefoner står. Vi ved, hvor lang tid det tager. Ja, der skal virkelig ske noget uventet, hvis vi ikke bliver færdige til tiden.
To kilometers mellemrum
Nødtelefonerne står med to kilometer mellem hinanden. Hvert sted er der lagt fire betonfliser. De skal fjernes. Desuden skal en betonklods på 800-900 kg hives op af jorden og køres væk. Det samme med et stort betonrør, der har fungeret som elektronikbrønd. Til sidst skal hullerne fyldes med frisk jord, og der skal sås græs.
Hele operationen tager cirka 20 minutter. Så køres der videre til næste nødtelefon 2 km længere henne.
De to chauffører Michael Pedersen og Paw Holst Hansen har fjernet nødtelefoner de seneste 14 dage og kan snart se frem til at skulle fortsætte på Sjælland.
Må overnatte ude
- Vi startede på opgaven i uge 40 med en enkelt bil. Nu er der sat to biler ind på sagen - og sådan køres der resten af tiden, forklarer vognmanden, som selv er klar til at give et nap med, hvis det skulle blive nødvendigt; ellers er der sat fire chauffører af til opgaven. De kører to og to - og skal dække hele landet.
Vognmandsfirmaet holder til i Nordjylland, og det er også her, chaufførerne bor. Derfor kræver opgaven overnatning ude, så snart de begynder at arbejde syd for Århus.
- Det tager simpelt hen for lang til at komme hjem, siger chaufførerne, som arbejdede roligt og systematisk med at fjerne betonklodser og fliser. Kran og grab arbejde som én enhed. Lydløst og præcist.
Almindelig kvalitetsgrab
Det kræver ikke noget særligt materiel at fjerne resterne af nødtelefonerne; men det skal være kvalitetsmateriel, fortæller vognmanden. Derfor kan han bruge én og samme grab til at fjerne fliserne, trække cementblokken op og dække hullet med jord.
Direktør Flemming Jensen fra BSV Krantilbehør A/S,hvis materiel vognmanden bruger, spærrer da også øjnene op, da han ser, hvordan grabben blev brugt til at grave fliserne op.
- Ja, det anbefaler vi ikke, siger han; men grabben kan godt klare det. Vi ved, hvordan vores materiel bliver brugt i dagligdagen. Så det tager vi højde for, når vi beregner og bygger det.
Kjeld Nielsen smiler og forklarer, at det er vigtigt, at materiellet kan holde til at blive brugt; men det er også vigtigt, at leverandøren er klar at hjælpe, hvis en ventil eller en hydraulikslange går i stykker.
Altid reservedele på lager
Flemming Jensen nikker. Vi er altid klar med reservedele. Vi producerer dem selv og har dem på lager på fabrikken i Vejen. Så vi skal kun bruge den tid, der tager, at køre dem ud.
- Når først vi finder en samarbejdspartner, som vi godt kan lide, så køber vi dér. Grunden til at vi kan lide BSV-grabben, er, at den er meget stærkere, og så klemmer den bedre end andres.
- Det glæder mig at høre, siger Flemming Jensen. Vi bruger meget tid på at udvikle og tilpasse materiellet. Det handler om erfaring og konstruktion.
- Vi laver vores grabbe i forskellige udgaver. Nogle er lukkede, andre åbne; men man kan sætte gavlplader på, så de kan fungere som begge dele, forklarer Jasna Lagumdzija, som er ansvarlig for marketing i BSV.
- Vi har også udviklet en grab, der kan tage køreplader. Grabben kan lukke helt tæt, når den klemmes sammen. Det kan lade sig gøre ved, at det ene skær går over det andet.
- Nogle vognmænd er specialiseret i at køre med køreplader. Så behøver de kun et åg. Den mere alsidige vognmand kører også med grus og jord - og skal måske også lægge et par køreplader ud. Det er en stor fordel, at han kan gøre det med det samme værktøj. Så behøver han ikke skifte værktøj undervejs i arbejdet, og han behøver kun at tage et værktøj med, når han kører hjemmefra om morgenen.
Kundetilpassede løsninger
Udover grabbe producerer BSV også løftetænger og pallegafler til transport- og entreprenørindustrien. Senest er udviklet løftetænger til de såkaldte lego-blokke og jersey-blokke, som bruges ved vejafspærringer.
- Vi er specialister i kundetilpassede løsninger, siger Flemming Jensen. Vi har vores egne ingeniører og en konstruktørafdeling, som sørger for, at vores materiel kan klare det, vi lover.
- Vi har kunder, der ringer og spørger, om vi ikke lige kan hjælpe med at løfte det ene eller det andet. Så sætter vi os ned med vores konstruktører og kommer med et forslag til at løse opgaven.
De senere år har BSV udvidet antallet af medarbejdere både med teknikere og salgspersonale.
- Der er kommet gang i branchen. I øjeblikket går det godt i Danmark. Vognmændene har fået mere at lave; og selv om de stadig er forsigtige og påpasselige, kan vi mærke den ekstra aktivitet, siger Flemming Jensen.
Startet af fader
Også L.L. Transport & Entreprenør kan mærke, at der er gang i hjulene. Vognmandsfirmaet blev startet af Kjelds far, Leif, i 1973. I dag er det Kjeld Hedegård Nielsen, der driver vognmandsforretningen, som er oppe på 13 biler og 20 chauffører.
- Min far er 66 år og er stadig med i firmaet. Han kører dog mest kran og vedligeholder virksomhedens materiel, slutter Kjeld Hedegård Nielsen.