60 kilometer motorvej - uden en eneste tissepause
Når det næste stykke af Holstebromotorvejen åbner den 27. november, så bliver det uden en eneste rasteplads.
Det betyder, at traffikanter der kører syd på af motorvejen fra Tvis har godt 60 kilometer til den næste rasteplads ved Brande.
Det kan give store problemer især for vognmændene.
Gør det svært at overholde køre-/hvile-tider
- Det er uheldigt for os, for vi har brug for at komme ind og træde af en gang imellem, og når vi skal ind og holde de pauser, vi er underlagt, forklarer Henning Lauritsen, vognmand fra Nørre Felding til DR P4 Midt & Vest.
De store afstande gør det svært at overholde køre-/hvile-tiderne, siger underdirektør i DTL Danske Vogmænd, Ove Holm.
- Det er rigtig ærgerligt, at man ikke sørger for at prioritere rastepladser. Det er desværre et mønster, vi kan se, siger han til DR P4 Midt & Vest.
Dobbelt så langt som det anbefalede
Vejdirektoratet anbefaler i en rapport fra 2009, at der skal være højst 30 kilometer mellem pausemuligheder på motorvejen og 70 kilometer mellem tanksstationer.
En anbefaling, der med den nye Holstebromotorvej, bliver overskredet med næsten det dobbelte.
For Henning Lauritsen kan det blive en dyr affære, hvis hans chauffører skal køre af motorvejen for at lede efter andre rastepladser.
- Med den konkurrence vi har inden for transportbranchen, er vi nødt til at tage det hele med. Vi er jo underlagt nogle regler, og så må vi også kunne forvente, at vi kan komme ind og holde, siger han til DR P4 Midt & Vest.
Det har ikke været muligt for DR P4 Midt & Vest at få en kommentar fra Vejdirektoratet.