Minister inviterer branchen til dialog om chaufførmangel
Troels Lund Poulsen barsler med en række tiltag, som skal fjerne nogle af flaskehalsene på arbejdsmarkedet, og i den forbindelse har han en invitation til vejgodstransporten:
– Det ville give god mening, hvis branchen og jeg satte os sammen, inden jeg præsenterer mit forslag for afhjælpning af flaskehalse på arbejdsmarkedet. I den plan vil der være initiativer, som transportbranchen også bliver involveret i, lover Troels Lund Poulsen.
Flaskehals-hjælp
Det står klart for ministeren, at vejgodstransportens allerstørste udfordring bliver at skaffe chauffører nok. Og Troels Lund Poulsen er parat til at give en hjælpende hånd.
– De førerløse lastbiler kommer jo hverken i dag eller i morgen, så det er klart, at der er en flaskehals i vejgodstransportbranchen, som vi er nødt til at kigge på, hvordan vi kan afhjælpe, siger Troels Lund Poulsen til ATL. Han giver også sit eget bud på, hvordan man hurtigst muligt finder en del af løsningen.
Jobgaranti
– Først og fremmest skal vi gøre det mere attraktivt for jobcentrene, at søge nogle af de pengepuljer, som allerede findes til at afhjælpe flaskehalse og mangelområder. De puljer har ikke særlig stor søgning, siger Troels Lund Poulsen.
Han henviser til, at der faktisk findes puljer af midler, som jobcentrene kan søge til for eksempel at sende et eller flere hold ledige gennem et uddannelsesforløb – hvis der altså er jobgaranti i den anden ende. Det kunne for eksempel være stort kørekort på AMU-centrene.
– Og man må vel sige, at folk med stort kørekort, stort set er garanteret et job, vurderer Troels Lund Poulsen.
Flygtninge bag rattet
Desuden peger Troels Lund Poulsen på en anden reserve af arbejdskraft, som vognmændene med fordel kan trække på.
– Jeg mener også, at vi bør slække på kravene til for eksempel danskkundskaber for flygtninge og indvandrere for, at man for eksempel skal kunne tage et stort kørekort. Der ligger en enorm ressource i den gruppe, som er ganske dårligt udnyttet. Kun 30 procent af flygtningene i Danmark er lige nu i fuld beskæftigelse, og her taler vi om mennesker, som uden videre ville kunne varetage et job som chauffør, siger Troels Lund Poulsen.
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.