23948sdkhjf

Post-fadæse vækker harme i branchen

ITD, DTL og DI Transport er alle stærkt kritiske ovenpå seneste regnskab fra det omdiskuterede Postnord

Det dansk-svenske postselskab Postnord fik et underskud på 224 millioner svenske kroner i tredje kvartal. Det svarer til et underskud på cirka 171 millioner danske kroner.

Det viser koncernens seneste kvartalsregnskab. 

Især den danske del af forretningen trækker ned, med hastigt skrumpende brevmængder. Derfor har de danske og svenske ejere iværksat en redningsplan med milliardtilskud og en ny svensk postlov.

Men det vækker harme i transportbranchen, at man på den måde holder hånden under Postnord.

DTL: Ukontrollabel styrtblødning
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard betegner Postnord som en ukontrollabel styrtblødning fra den danske statskasse. Han kritiserer, at kvartalsrapporten i kortfattede vendinger taler om, at der er indledt en ”omstilling til en økonomisk bæredygtig produktionsmodel i Danmark”:

- Jeg har svært ved at se, hvad det er for en omstilling: Brevene er ikke-eksisterende, pakker og stykgods kan håndteres af virksomheder, der ikke er statssubsidierede – og politikerne har ønsket at beholde befordringspligten langt over det niveau, som EU i forvejen har sat som minimum. Min eneste anbefaling er, at få afviklet Posten heller før end siden, før staten taber flere penge på den karrusel.

ITD: Stop konkurrence-forvridning
ITD påpeger, at Postnord ud over at dele breve ud i stigende grad sat sig på gods- og logistikmarkedet. Derfor er Postnord i dag en stor nordisk logistikvirksomhed, der er i direkte konkurrence med en række private aktører inden for godstransport og -logistik.

- For os er det helt afgørende, at den del af Postnord-forretningen, som er i direkte konkurrence med private transport- og logistikaktører, afvikles hurtigst muligt. Alternativet er, at mange private aktører må dreje nøglen om som følge af konkurrenceudsættelsen fra Postnord, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

ITD mener ikke, at skattekroner skal gå til direkte og unfair konkurrence mod private, danske transport- og logistikvirksomheder.

- Det er helt afgørende, at der er lige konkurrence mellem alle aktører på markedet for godstransport og -logistik, og at der med Postnord-aftalen ikke gives statsstøtte til at udkonkurrere private virksomheder, siger Karen Roiy.

DI Transport: Giv os vandtætte skotter
Branchedirektør for DI Transport Michael Svane har heller ikke mange rosende ord til overs for den måde, Postnord-sagen bliver håndteret på.

- PostNord står med en svær og vigtig opgave, når det handler om at sikre den postale infrastruktur i Danmark og til og fra udlandet. Det er den opgave, som redningsplanen skal bidrage til at løse, siger han.

- Efter DI’s opfattelse understreger udfordringerne på brevområdet klart behovet for, at vi har fuldstændig vandtætte skotter mellem Postnords aktiviteter på brevområdet og på gods- og logistikområdet. Det vil give de private pakke- og godsvirksomheder sikkerhed for, at der på det område er fri og lige konkurrence siger branchedirektør Michael Svane.

- Netop derfor opfordrer DI til, at regeringen og resten af Folketinget sørger for at klart værn mod unfair konkurrence på pakke- og logistikmarkedet i den danske-svenske aftale om Postnord, tilføjer han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078