Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende
De selvkørende biler er på vej. Og for at deres introduktion på vejnettet skal blive en succes, skal vejene være indrettet, så de selvkørende biler kan navigere på dem. Derfor gennemfører Vejdirektoratet løbende undersøgelser og analyser af, hvordan de danske statsveje bedst muligt kan blive klar til den første generation af selvkørende biler.
For nylig har Vejdirektoratet i samarbejde med bl.a. Danske Bilimportører testet, om de automatiserede teknologier i bilerne også fungerer på motorvejene om natten og i regnvejr.
- Vores test viser, at der er en stor forskel på bilernes evne til at læse striberne i vådt føre. Men den viser også, at der allerede i dag findes teknologier, der kunne læse 100% af striberne, selv om vejene var våde, siger afdelingsleder Andreas Egense, der er Vejdirektoratets ekspert i selvkørende biler.
- Fra Vejdirektoratets side vil vi bruge resultaterne af testen til at gå i dialog med bilproducenterne om mulighederne for at forbedre samspillet mellem teknologien og vejene, fortæller Andreas Egense.
- I 2016 testede vi bilerne i dagslys og tørt føre, og her kunne vi se, at bilerne kunne læse 98% af motorvejsstriberne. Men efter test i år kan vi se, at de endnu ikke kører ligeså godt, når det er vådt eller regner. Til gengæld var de nyere biler i det nye forsøg i 2017 blevet bedre til at læse striberne i tørt vejr. Her kunne tre ud af fire biler læse striberne på 100% af de kørte strækninger, siger Andreas Egense.
Testen ændrer dog ikke på de langsigtede forventninger, som Vejdirektoratet har til den selvkørende teknologi, forklarer Andreas Egense:
- Vi har en forventning om, at selvkørende biler kan øge mobiliteten i samfundet og reducere antallet af trafikulykker. Derfor er vi i Vejdirektoratet meget interesseret i, at vores veje er klar til at understøtte de nye teknologier, så både den enkelte bilist og samfundet som helhed kan høste gevinsterne, siger han.