Efterspørgslen på AdBlue stiger
Skærpede EU-miljøkrav til NOx-partikler, og som udledes fra dieselkøretøjer, har medført, at efterspørgslen på additivet AdBlue har været stigende de seneste år.
Det er imidlertid ikke kun EU's grænseværdier for udledningen, der kan tage æren for et stigende salg og dermed reduceret udledning af sundhedsskadelige udstødningsgasser.
Vognmændene ser også en stor fordel i at slippe for opbevaringen af AdBlue. Det forklarer Henrik Dehn, markedschef i OK.
- Vi har haft et eksplosivt salg - en markant stigning i de seneste 5-10 år. Flere og flere vælger at benytte vores stationer fremfor at få det leveret hjem, da der i visse tilfælde stilles strenge krav til opbevaring fra de lokale myndigheder. Det sparer kunden penge på i forhold til mindre behov for lagerkapacitet. Og oven i hatten påtager vi os ansvaret, når det kommer til miljøkravene. Det er jo noget, kunden kan forstå, og det er en tendens, vi gerne ser fortsætte, siger Henrik Dehn.
Flere stationer i fremtiden
Flere motorproducenter kræver imidlertid også iblanding af AdBlue. De nye motorer kan ganske enkelt ikke køre uden AdBlue, og stadig flere lastbiler, dieselbiler og andre dieseldrevne køretøjer bliver udstyret med den såkaldte SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduktion), der kræver AdBlue.
Denne teknologiske udvikling har også skubbet på for en stigende efterspørgsel og kan mærkes ude på OKs stationer.
- Hos OK er det lige nu sådan, at man kan tanke AdBlue på langt de fleste af vores Truck Diesel stationer. Målet er endnu flere stationer, og der vil også komme flere AdBlue-standere i fremtiden. Det er helt sikkert, siger Henrik Dehn.