23948sdkhjf

Selvkørende teknologi kan forebygge trafikulykker

De delvist selvkørende er med til at vende udviklingen og forebygge mange trafikulykker mener både transportministeren og Rådet for Sikker Trafik

En analyse fra Vejdirektoratet tyder på, at mindst 15 og op til 30 procent af de seneste års dødsulykker i trafikken i Danmark sandsynligvis kunne have været undgået, hvis alle biler var selvkørende på det niveau, som de nyeste modeller er i dag.

Det giver nogle interessante perspektiver på fremtidens bil, som i langt højere grad end i dag vil være selvkørende.

Det mener transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, der bakkes op af administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller

- Sikkerhedsteknologi og selvkørende biler skal være med til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, siger Ole Birk Olesen.

- I takt med, at teknologien bliver bedre og målrettes trafiksikkerhed, vil det blive mere sikkert at køre bil og at færdes i trafikken som blød trafikant. Det er en udvikling, som vi skal være åbne overfor.

Menneskelige fejl
- De seneste 10 år er der i Danmark sket en halvering i antallet af dræbte i trafikken, men det betyder ikke, at vi bare skal sætte os på hænderne. Hver ulykke i trafikken er én for meget fortsætter ministeren.

- Op mod 94 procent af trafikulykkerne involverer menneskelig adfærd og fejl. Vi kører for stærkt, er uopmærksomme eller har drukket alkohol.

- Hvert år koster det liv og tilskadekomne på vejene, og i den forbindelse spiller udbredelse af sikkerhedsteknologi i bilerne en afgørende rolle.

- Netop fordi menneskelige fejl fylder så overvældende meget i ulykkesstatistikkerne, er det oplagt, at vi arbejder på at minimere den menneskelige faktor i ulykkerne, siger Mogens Kjærgaard Møller fra Rådet fra Sikker Trafik.

- Selvkørende biler og ny sikkerhedsteknologi kan være med til at vende udviklingen og forebygge mange trafikulykker,

- De delvist selvkørende biler eksisterer allerede. Den teknologiske udvikling har virkelig gjort sit indtog i bilerne, og det går hurtigere og hurtigere. Det er en virkelig fascinerende udvikling.

- Da bilen blev opfundet for mere end 100 år siden, kunne man næppe have forestillet sig en teknologi som ABS-bremsen, der i dag kan hjælpe selv helt uerfarne bilister med at lave en noget nær perfekt opbremsning af bilen. For slet ikke at tale om de intelligente lygter, som nogle biler er udstyret med, eller fodgængerbeskyttelse og automatisk parkering.

- Autopilotfunktionen i de nyeste modeller på markedet er efterhånden så gennemarbejdet, at der under nogle trafikale forhold - for eksempel i normal trafik på motorvejen - reelt ikke er behov for, at føreren griber ind.

Afgørende sikkerhed i bilerne
Igennem årene har man i Danmark reduceret antallet af dræbte og skadede i trafikken ved målrettede initiativer på flere fronter. Eksempelvis er vejene gjort mere sikre, politiets kontrol er blevet mere effektiv, og der er stillet større tekniske krav til køretøjerne.

Samtidig har kampagner og undervisning ændret mange trafikanters adfærd. Indsatsen har bl.a. fået flere til at lade bilen stå, når de har drukket, og flere til at være opmærksomme, når de kører bil.

- Det er et arbejde, som har reddet mange liv, og det bør fastholdes, siger Ole Birk Olesen.

- Næste skridt bliver et øget fokus på sikkerhedsudstyr, der kan forebygge ulykker. Et skridt på vejen hertil er, at vi tillader kontrollerede forsøg med selvkørende biler på de danske veje, så teknologien kan blive udviklet. På den måde kan vi på længere sigt give borgerne det bedste udgangspunkt for at kunne færdes mere sikkert i trafikken.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125