Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad
Nu er der kommet en ny dækserie beregnet til lastbiler med tippelad med en lasteevne på 40 til 80 ton. Serien hedder Michelin Xtra Load og der er kommet to dæk i serien: Grip og Grip Protect.
Dækserien giver vognmændene og entreprenørerne mulighed for at maksimere produktiviteten og kontinuiteten i arbejdet uanset de forhold, de arbejder under. Ud over øget lasteevne fremhæver Michelin, at dækkene øger levetid og forbedrer produktiviteten (målt som TKPH-kapacitet - last og distance pr. time), så der kan flyttes mere gods over en længere strækning på samme tid.
Serien består af to dæk: Xtra Load Grip og Xtra Load Gríp Protect. De er optimeret på forskellige måder med henblik på de to mest almindelige underlag, som lastbiler med tippelad arbejder på.
Xtra Load Grip er til bløde, løse og mudrede transportveje, som ofte findes ved byggepladser samt åbne miner og stenbrud, og transportveje med stærk stigning, hvor greb og trækkraft er en prioritet.
Xtra Load Grip Protect er til hårde, aggressive og slidende transportveje, hvor beskyttelse og slidstyrke prioriteres for eksempel på byggepladser samt i åbne miner og stenbrud.
Med Xtra Load-serien afløser Michelin sine X-Quarry og X-Haul dæk, som har været dækkene til lastbiler med tippelad.
Trestjernet klassificering
Lasteevnen er afgørende for alle lastvogne med tippelad, og den forstærkede karkasse i Michelins nye serie gør dækket til det første 24.00 R 35-dæk på markedet, som har fået en "trestjernet" klassificering.
Klassificeringen er resultatet af en optimeret udformning, som forbedrer dækkets fordeling af belastningen. Det betyder ifølge Michelin en 8 procent større lasteevne eller en forøgelse af lasteevnen på 9 ton pr. køretøj.
Det er en enorm produktivitetsforøgelse, når man ganger det med antallet af transportcyklusser pr. dag.
Slidstyrken hos protect-dækket er ligeledes øget med 8 procent sammenlignet med forgængeren takket være en større mængde gummi i det nye dækmønster og en bedre fordeling af belastningen i kontaktfladen.
Mere gummi i slidbanen
Den nye dækserie har mindst 9 procent mere gummi end forgængeren. Den øgede mængde gummi i slidbanen giver en bedre fordeling af belastningen, bedre slidstyrke og længere levetid.
Den længere levetid skyldes også det nye dækmønster. Protect-dækket har forbundne mønsterklodser og forbedret varmeafledning, som sænker temperaturen i slidbanen med op til 12 grader.
Mere produktivitet
Produktiviteten måles i TKPH/TPMH, som er et udtryk for last og distance pr. time.
For de nye Michelin-dæk er TKPH-kapaciteten øget med mindst 20,3 procent henholdsvis 13,8 procent med slidbanegummi type A4 og mindst 11,7 procent henholdsvis 41,7 procent med slidbanegummi type B sammenlignet med tidligere Michelindæk.
Den øgede lasteevne og muligheden for højere gennemsnitshastighed gør det muligt at optimere maskinens arbejdscyklusser og øge produktiviteten.
De to forskellige typer slidbanegummi betyder et forenklet sortiment for kunden og lettere lagerhåndtering for forhandlerne.