Minister vender 180 grader: Motionsløbere må alligevel løbe på motorvejen
Først måtte de godt . Så blev det forbudt. Og nu må motionisterne alligevel gerne løbe på motorvejen i Aalborg. Det skriver DR Nordjylland
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) besluttede ellers i sommer, at der fremover hverken må løbes eller cykles over Storebæltbroen.
Det signal var ifølge Vejdirektoratet så tydeligt, at det også ville berøre andre arrangementer, hvor motorveje er involveret. Blandt andet Aalborg Halvmaraton, hvor løberne krydser Limfjorden ved at løbe ad motorvejen gennem Limfjordstunnelen.
Og kovendingen glæder Palle S. Fogh, der er formand for DGI Nordjylland, der arrangerer Aalborg Halvmaraton.
- Det er jeg rigtig glad for tilfreds med. Nu kan vi give den fuld skrue med næste års løb, siger han til DR Nordjylland.
Han mener, at ruten ad E45 igennem tunnelrøret er vigtig for løbet, og netop derfor søgte de om dispensation. Og fik den altså.
- Det bliver alt andet lige et festligere løb, når vi kan løbe under fjorden. Det er en del af vores DNA. De andre år er vi jo løbet der, så flere folk kalder os simpelthen "tunnelløbet", siger Palle S. Fogh.
Ole Birk Olesen er ikke interesseret i at stille op til interview om ændringen, men har sendt en skriftlig kommentar til DR Nordjylland.
- Jeg har valgt at følge Vejdirektoratets indstilling om at give dispensation til, at Aalborg Halvmaraton kan gennemføres med rute gennem Limfjordstunnelen, da Limfjordstunnelen ikke er den eneste forbindelse til og fra Nordjylland, og da Vejdirektoratet vurderer, at generne for den øvrige trafik i det korte tidsrum mellem 8 og 10 søndag morgen, hvor løberne skal passere tunnelen, er begrænsede, skriver ministeren i en mail.
Hans ministerium henviser i stedet til Vejdirektoratet, der har indstillet til ministeren, at løberne skal have lov til at løbe igennem tunnelen.
- Lige præcis Aalborg Halvmaraton ligger søndag morgen, hvor der ikke er så meget trafik. Så her kan vi håndtere det trafikale, siger Søren Kjemtrup, afdelingsleder ved Vejdirektoratet til DR Nordjylland.
I sidste ende var beslutningen dog ministerens. Og med en godkendelse fra højeste sted, så vil det den 18. juni 2018 være lyden af gummisko og ikke gummihjul, der fylder det ene af de to tunnelrør under Limfjorden.
Kilde: DR Nordjylland