Daglig trængsel koster transportvirksomhed millioner
- Problemet er, at vi på daglig basis oplever, at vejene sander til. Det skyldes ofte trafikuheld, som vi ser en til tre stykker af om dagen på strækningen Skanderborg-Hedensted. Men det kan også skyldes dårligt vejr – eller bare en alt for høj trafikintensitet, fortæller Preben Borregaard, som er bestyrelsesformand i DKI Logistics, som driver lagerhotel og transportvirksomhed for blandt andet detailhandel i Østjylland.
Virksomheden er langt fra den eneste, som oplever, at trængslen er blevet værre. Analysen ’Trafikken bliver værre og værre´ fra Dansk Industri (DI) viser, at 85 pct. af de østjyske virksomheder deler oplevelsen – og at et stort flertal af virksomhederne omkring alle landets største byer også oplever et øget pres på vejene.
I DKI Logistics forsøger man at indrette sig bedst muligt efter vilkårene, men når trafikken er så uforudsigelig, som den er blevet på de østjyske motorveje, kan forsinkelser reelt set ikke undgås.
- Det er et stort problem, når vi f.eks. leverer varer til detailhandlen, som skal være fremme inden for et bestemt slot, hvis de skal kunne tage imod. Det er også hårdt for mange af vores medarbejdere, som bor i Aarhusområdet, at de ikke ved, om turen hjem tager 35 minutter eller halvanden time, siger Preben Borregaard.
Forsinkelserne koster dyrt
Forsinkelserne giver ikke kun utilfredse kunder og stressede medarbejdere. De koster også på bundlinjen.
- Trængslen koster os årligt omkring tre millioner kroner. Det er omkostningerne i form af bl.a. ekstra chaufførløn, mens vi holder stille, forklarer Preben Borregaard.
Trængslen belaster samtidigt forholdet til lokalbefolkningen langs de landeveje, hvor DKI Logistics må dirigere deres biler hen, når trafikken på motorvejen sander til.
- Vi har ikke andre muligheder, end at dirigere alle vores vogne af motorvejen og ud på landevejene i stedet. Det betyder, at befolkningen i de mindre byer langs landevejene skal leve med en væsentlig andel af tung trafik, og det er de naturligvis ikke ret glade for. Men vi vil også meget hellere blive på motorvejen, så som virksomhed deler vi faktisk landsbyerne interesse i at få trængselsproblemerne løst, understreger Preben Borregaard.
Brug nødsporet og kør fornuftigt
Bestyrelsesformanden har heldigvis også et par gode bud på, hvad der skal til, for at løse op for mange af problemerne.
- Vi kan tydeligt se, at trafikken glider langt bedre på de strækninger, hvor der er blevet åbnet op for at benytte nødsporet. Men trængslen flytter hen på de efterfølgende strækninger, så det vil være en oplagt løsning, hvis man mere generelt kunne tage nødsporene i brug. Det ville være en stor hjælp, mener Preben Borregaard.
Den enkelte trafikant har dog også et væsentligt ansvar for at holde trafikken i gang, understreger han.
- Folk kører simpelthen for hurtigt og for tæt. Vi ser alt for mange, som kører 130 km/t med bare 50 meters afstand til den forankørende. Det gælder f.eks. også i regnvejr, og det er en væsentlig årsag til mange af uheldene og de medfølgende forsinkelser, påpeger han.
Han opfordrer derfor alle trafikanter til at holde til højre, sænke farten og holde en fornuftig sikkerhedsafstand.
Drømmen om en midtjysk motorvej
Michael Svane, som er branchedirektør i DI Transport er meget enig i Preben Borregaards betragtninger.
- Traditionelt set har trængslen været størst omkring hovedstaden, men nu oplever vi altså at problemerne har bredt sig ud i landet – og den er navnlig vokset i Østjylland og på strækningen ind over Vestfyn. De problemer skal vi have løst, for det er ikke kun en praktisk udfordring for transporterhvervet. Det har både praktiske og økonomiske konsekvenser for en meget stor del af erhvervslivet, siger han.
En del af problemerne vil kunne lettes ved at bruge nødsporet på flere strækninger, gennem kampagner for bedre kørsel og en mere effektiv tilgang til oprydning efter uheld på vejene. Men den bedste løsning på det østjyske trængselsproblemer kræver en større investeringsvilje.
- Der er et påtrængende behov for her og nu at udbygge E45 fra Randers ned til Vejle. På sigt er den bedste og mest langsigtede løsning at kombinere en udbygning af den hårdt belastede E45 med en helt ny, midtjysk motorvej, som kan aftage en del af trafikken op gennem Jylland. Intet tyder nemlig på, at trafikken bliver mindre i de kommende år, understreger Michael Svane.
Kilde: DI Business