Dollargrin størrelse X-Large
Europæiske bilkoncerner har overtaget en stor del af de amerikanske lastbilsfabrikker, men designet skal der ikke pilles ved. Amerikanske Trucks er bare størst - Dollargrin X-Large.
På North American Commercial Vehicle Show i Atlanta i Georgia var der flere verdenspremierer, men de vilde kæmpebiler med lak, læder og krom var ikke i overtal.
Bag udstillingen står Deutsche Messe, som også står bag den tyske IAA-udstilling. Det var første gang, at de arrangerede North American Commercial Vehicle Show.
Selve udstillingen kunne minde om en europæisk lastbil-messe, men lastbilerne er bare store trucks.
Europæisk dominans
Tysk og svensk lastbilindustri var dominerende.
Det Daimler-ejede Freightliner dominerede med de tre andre Daimler-brands: Fuso og Western Star samt det klassiske bus-brand Thomas Built Busses.
På udstillingen fejrede man Freightliners 75 års jubilæum og Western Stars 50 års jubilæum.
Fra Tyskland sælges også varebilerne Sprinter og Metris - indtil en helt ny varebilsfabrik åbner i South Carolina næste år.
Amerikanske flagskib
Freigtliner er det største lastbilsmærke i USA, og på udstillingen kunne man tage koncernens nyeste tunge lastbil i øjesyn: den 600 hk kraftige Cascadia - nu med otte pct. forbedret økonomi.
Også den nye Western Star 4900 med op til 600 hk havde også premiere. Den er kendetegnet ved en stor kølergrill.
Begge mærker anvender Daimlers teknologi til motorerne fra Detroit Diesel.
Volvos nye VNL snudebil
Volvo har været i USA siden 1981, da den svenske lastbilproducent overtog lastbilproducenten White.
Volvos andet amerikanske mærke, Mackj, var også med på udstillingen. Volvo viste deres nye VNL modelserie med D13 Volvo Turbo-Compound maskine, der sparer yderligere 7,5 pct. på dråberne.
På afstand ligner den Volvos gamle N-snudebil, men nu med designelementer fra FH med V-signatur-kørelys, men også med en typisk kæmpe amerikansk dagligstue i forlængelse af kabinen med nye ergonomiske møbler. Der er tale om komfort, som ingen af Volvos europæiske lastbiler kommer i nærheden af.
Helt specielt er rattet med 21 knapper! Man skal nok ikke tage hænderne fra rattet, mens man kører.
Helt ny, fræk Mack Anthem
Men selvom Volvo bygger deres amerikanske lastbiler lokalt og har fået succes med deres I-Shift automat-gearkasse, tiltrak Macks nye Anthem truck stor opmærksomhed. Mack er jo kendt for sin bulldog-kølerfigur.
Beboelsen bagest i trækkeren er som en bedre hotel suite. Her har man virkelig sat chaufføren i centrum.
Navistar bruger MAN teknik
Navistar og mærket International har for et år siden solgt 16,6 procent af aktierne til VW Truck & Bus - og herfra kom fint besøg som ud over VW-bossen Andreas Renschler også havde taget MAN- og Scania-ledelsen med. De er jo nu alle i samme koncern.
Ingen tvivl om, at de har et par sikre kort oppe i ærmerne, når det gælder fremtiden på det amerikanske marked. På messen var der premiere på den nye HX anlægsbil fra International med 12,4 liter motoren A26 med op til 475 hk. Den er udviklet med baggrund i MAN’s D26 motor.
Nødvendigt med partner
Den kendte model International Lone Star er også blevet opdateret, men fortsat med kæmpe forkromet kølergrill. Kabinen er ikke så rummelig i højden som mange af de nye US trucks, men den nærmer sig europæisk førerkomfort.
Paccar holdt sig væk
Det største ikke-europæisk ejede lastbilmærke i USA hedder Paccar, og det omfatter mærkerne Kenworth og Peterbuilt. De havde valgt ikke at stille op på messen i Atlanta - måske fordi der var for meget europæisk dominans.
For Paccar er det den modsatte udvikling. Man har sine egne, amerikanske mærker med egne motorer hjemme, og så har man en fornuftig forretning i Europa med ejerskab af hollandske DAF, som også bruger Paccar motorer. I sin lange historie har Paccar i øvrigt aldrig haft røde tal på bundlinjen.
Japansk lastbil
På messen fandt man også Toyota ejede Hino, som primært sælger lastbiler til distribution og entreprenørformål i USA.
Vi skal dog ikke glemme de mange andre udstillere af teknologi og udstyr.
Cummins er den helt store motorleverandør til de amerikanske lastbilsproducenter - og de udstillede den elektriske lastbil-prototype "AEOS" - som ikke skal bygges i serieproduktion, men man håber at kunne levere til de sædvanlige kunder.
På standen blev jeg udstyret med en iPad, og kunne ved hjælp af QR-koder på lastbilen læse om alle Cummins tilbud nu og i fremtiden. Blandt andet Cummins bud på fremtidens selvkørende lastbiler, på connectivity - og på avancerede turboladere fra bl.a. deres engelske datterselskab Holset.
Blandt andre udstillere fra Europa kan nævnes ZF og Bosch.