23948sdkhjf

Ingen penge til vejprojekter

Pengene strømmer tilbage til politikernes bugnende trafikfond. Der ligger nu mere end fire milliarder kroner i infrastrukturfonden, men de må ikke bruges

Ubrugte budgetreserver fosser tilbage i trafikpolitikernes "cigarkasse" - den såkaldte infrastrukturfond.

I det seneste år er godt 2,2 milliarder kroner leveret tilbage fra projekter, som mere eller mindre har holdt budgettet. Den største bidragyder er baneprojektet København-Køge-Ringsted.

Infrastrukturfonden indeholder her ved årets begyndelse 4,2 milliarder kroner, viser en opgørelse fra Transportministeriet.

Alligevel skal man bruge lup for at finde igangværende vejprojekter.

Dagen før finanslovens vedtagelse fastslog finansminister Kristian Jensen (V), at tilbageløb fra afsluttede projekter ikke kan bruges til nye anlæg, medmindre projektet er besluttet inden for anlægsloftet.

Kassen er lukket
- Vi står desværre aktuelt i en situation, hvor de offentlige investeringer overstiger de finansierede niveauer frem mod 2020. Dette er kendt som investeringsudfordringen, skriver Kristian Jensen.

- Desuden står vi overfor markante merudgifter for så vidt angår signalprogrammet. Hvis der derfor skal skabes plads til nye store transportinvesteringer i de kommende år, skal der anvises ny finansiering.

Tab ved at vente
Det er ikke gratis at holde på investeringerne. Det koster velfærds- og tidstab og øget trængsel.

Vejdirektoratet har beregnet, at udskydelsen af den midtjyske motorvej (hærvejsmotorvejen) med 10 år til 2030 vil give et samfundsøkonomisk tab på 7,5 milliarder kroner, oplyser Ole Birk Olesen.

Dyrere baneentreprenører
Vejdirektoratet mærker ikke til et prispres. Der er konkurrence - gunstige priser og interesse for at byde.

Banedanmark melder derimod om stigende priser samt problemer for entreprenører med at gennemføre komplekse opgaver, fremgår det af Transportministeriets anlægsoversigt. Man behøver bare at nævne signalprogrammet.

"Banedanmark har derfor iværksat en større evaluering af den samlede strategi for gennemførelsen af fornyelsesprojekter, samt Banedanmarks rolle i projektforberedelsen," hedder det.

Femer
EU’s infrastrukturprogram Connecting Europe Facilitet (CEF) godkendte i sidste måned en støttre på 920 millioner kroner til Femerbaneprojektet mellem Rødby og Ringsted. Dermed runder den samlede EU-støtte foreløbig 7 milliarder kroner til tunnel- og baneprojektet.

Forhandlingerne om CEF-midler i den næste budgetperiode 2021-2027 begynder først til efteråret, når EU-kommissionen fremlægger et forslag til budgetrammer for hele perioden.

Regeringen regner forsigtigt med EU-støtte svarende til 10 procent af anlægsomkostningerne, det vil sige 5,8 milliarder kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094