23948sdkhjf

Mastodonterne får deres egen aftale

To af Danmarks største transportvirksomheder - DSV og Frode Laursen - har meldt sig ud af Dansk Industri og ind i Dansk Erhverv. Hvorfor?

Det handler om penge, indflydelse og prestige, når Danmarks store og toneangivende virksomheder skifter erhvervsorganisation.

For virksomhederne handler det om at få mest for pengene. For organisationerne handler det også om penge; men også at få mest indflydelse. Der lyttes mere, når man taler på de store virksomheders vegne.

I 2018 sker der en forskydning i magtbalancen mellem de Dansk Industri (DI) og Dansk Erhverv på transportsiden. To af de største danske transportkoncerner - DSV og Frode Laursen - skifter med virkning fra den 1. april 2018 fra DI til Dansk Erhverv, og det er noget, der vil kunne mærkes i begge organisationer.

Enorm lønsum
Efter Dansk Erhvervs regler skal de to virksomheder betale et grundbeløb på 4.330 kroner om året; men det er småpenge i forhold til, at der også skal betales 0,235 procent af deres lønsum i kontingent.

DSV og Frode Laursen repræsenterer tilsammen en lønsum på cirka en milliard kroner. Det betyder, at lønsummen i DI’s arbejdsgiverforening ATL falder med en milliard kroner til nu otte milliarder kroner.

Som et plaster på såret har ATL og DI fået tilgang af SCT Transport, som har meldt sig ud af Dansk Erhverv og DTL Arbejdsgiverforening.

Magtbalance mellem DI og Dansk Erhverv er rykket de senere år, hvor Dansk Erhverv har gaflet store virksomheder som Falck, GN Store Nord og TDC fra DI.

Nej til 3F’s indflydelse
Det påstås, at årsagen til flytningen af DSV og Frode Laursen var de overenskomstmæssige ændringer i leverandøroverenskomsten, som giver 3F muligheder for at få udleveret navne på underleverandørerne.

Påstanden understøttes af DIs vicedirektør Kim Graugaard, der efter overenskomstforhandlingerne sagde, at leverandøroverenskomsten var afgørende for at undgå en storkonflikt.

Største medlemsfordele
Direktør i Frode Laursen-gruppen, Thomas Corneliussen, afviser rygterne.

- Der er tale om et tilvalg og ikke et fravalg, siger han til Transportmagasinet.

- I Dansk Erhverv bliver vi underlagt nøjagtig de samme overenskomstmæssige vilkår som i DI - også i forhold til underleverandør­overenskomsten; men efter grundige overvejelser har vi fundet frem til, at vi opnår de største medlemsfordele ved at skifte til Dansk Erhverv, siger han.

DSV ønsker ikke at kommentere flytningen eller leverandøroverenskomsten.

Ingen betydning for DTL
At DSV og Frode Laursen kommer ind i Dansk Erhverv får ingen betydning for DTLs Arbejdsgiverforening, som måske havde set frem til at få sugerøret ned i pengekassen med de ekstra kontingentkroner.

De to vognmandsmastodonter får nemlig deres egen, selvstændige overenskomstaftale i Dansk Erhverv. De har ikke et interessefællesskab med DTL’s øvrige medlemmer, som primært er små og mellemstore vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094