Speditører om rasteplads-regler: - Stop op og overvej konsekvenserne
Når flertalspartiernes transportordførere på Christiansborg meget snart mødes og indgår den endelige aftale om parkeringsrestriktioner på de statslige rastepladser langs motorvejene, skal de være klar over, at de betræder en farlig vej.
Det kan få drastiske konsekvenser for både dynamikken i vejgodstransporten, og for de mange chauffører, der nu afskæres fra at parkere deres lastbil under ordnede forhold for at holde deres lovpligtige længerevarende hvil.
Sådan siger direktøren for Danske Speditører, Martin Aabak, i en aktuel kommentar til den ændring af grundvilkårene for godstransport med lastbil, som ifølge ham nu kan bliver en realitet, uden at nogen overhovedet har overvejet, hvad parkeringsrestriktionerne betyder for samfundsøkonomien, for logistikken eller for de mennesker, der skal få en praktisk hverdag til at hænge sammen.
- Vi kan slet ikke se, at et sådant forbud er nødvendigt eller hensigtsmæssigt. Ingen vil blive bedre stillet af det. Derfor vil jeg opfordre politikerne til ikke at forhaste sig. Dette her er for vigtigt til at blive afgjort med bind for øjnene, uden at der er nogen, der har spurgt os i transportbranchen, siger Martin Aabak.
Opgør konsekvenserne
Danske Speditører opfordrer til, at ordførerne fra flertalspartierne beder Transportminister Ole Birk Olesen starte med at opgøre de samlede praktiske og menneskelige konsekvenser.
- Lige nu diskuterer ordførerne, om tidsbegrænsningen skal være 3, 11 eller 24 timer. Som jeg ser det, bør der på nuværende tidspunkt ikke tages en beslutning om nogen af alternativerne. Bliver der taget en beslutning nu, er det som at gamble med transporterhvervet, og det kan ingen være tjent med, siger Martin Aabak, der også slår fast, at uanset, hvad udfaldet bliver, så skal virksomhederne have god tid til at tilpasse deres daglige operationer til de nye vilkår.
Danske Speditører mener, at det i diskussionen om det kommende forbud mod langtidsparkering på rastepladserne er det vigtigt at tage udgangspunkt i, hvordan virkelighedens verden og værdikæderne rent faktisk er skruet sammen.
- Danmark er fuldt og helt med i Det Indre Marked. Så længe vi er det, er der regler og principper, der skal respekteres. Det betyder blandt andet, at varer skal kunne strømme frit over landegrænserne. Konsekvensen af det er, at der skal udføres en masse transport for at flytte varerne frem til forbrugerne. Derfor skal det sandelig også undersøges om parkeringsrestriktioner på de danske rastepladser efter den model, som nogle af ordførerne fortrækker, simpelthen er så begrænsende for den frie bevægelighed, at det kan opfattes som en teknisk handelshindring og derfor er i strid med EU-retten, slutter Martin Aabak.