Scania overvinder sne, isslag og glatte veje
Det sneede det meste af tiden, da vi testede Scanias nyeste lastbiler ved den årlige vintertest i det kendte vintersportsområde Trysil i Norge for nylig; men hvor vi ved testen sidste år var nede omkring minus 15 grader, lå temperaturen nu på lige under frysepunktet.
Det betød en blanding af sne, slud og regn, som gav isslag og virkelig glatte veje - og dermed nærmest danske vinterforhold, hvor pludseligt isslag ikke er ukendt.
Så i Trysil følte man sig næsten hjemme, og det gav en kørsel, der ikke længere var hård frost.
Det betød blandt andet, at man fik den optimale og sikreste bremseeffekt på alle aksler ved at bruge bilernes bremsepedal i stedet for retarderens bremseeffekt til lastbilens motor.
Fald på 100 meter
Samtidig fik man via bremsepedalens fartpiloteffekt vogntoget til at holde farten - et stort plus ned ad de voldsomme bakker, som Trysil-området er så kendt for. Der var blandt et fald på flere hundrede meter over en strækning på syv kilometer.
Klogeligt holdt vi os fra at køre de lovlige 80 km/t på strækningen, men lå på 50-60 km/t på den ganske befærdede landevej. Ved et par kryds fik vi også en bedre igangsætning ved at slå over i manuelt gearskift, så ikke der kom gearskift midt i kurven med risiko for hjulspin og måske stop.
Den samme manuelle mode valgte vi også på Trysil flyveplads og motorbane, hvor testen udgik fra.
Særdeles glat underlag
Der var sving, hvor de mange testkøretøjer efterhånden havde gjort underlaget særdeles glat, selv om der hele tiden blev gruset. Med de mange 50 ton tunge køretøjer forsvandt gruset hurtigt.
Det er ikke uden grund, at vognmænd i Norden vælger 6x4 køretøjer. De giver bedre trækkraft på glat underlag - med træk på to af de tre aksler - og dermed bedre mulighed for at forcere de glatte bakker.
Det er også forklaringen på, hvorfor mange syd- og østeuropæiske vogntog har problemer, når de kører eksport i det nordlige Skandinavien og Finland.
Test 1: Populær 500 hk
En del danske vognmænd kender Norge godt og norske forhold. Derfor var den mest interessante af de over 20 testbiler, vi fik mulighed for at prøve, den nye 13-liters Scania R500 hk med seks cylindre.
Denne model er populær til især danske indenrigs transporter, men den ses også til norgeskørsel. Derfor prøvede vi en 6x2 eksporttrækker.
Traileren var en 3-akslet trailer fra Schmitz Cargobull med centrallåsesystem og integreret dæktryksstyring.
Test 2: Med gravemaskine
Så var der mere stabilitet over den nye 16-liters 6x4 R650 V8-trækker, der også var den vel mest spektakulære med den store Doosan gravemaskine på den lave maskintrailer. 50 ton vejede køretøjet. Bilen var komfortabel model med god økonomi og lavt støjniveau.
650 hk udgaven er blandt de nyeste i V8-flokken og her er det, at Scania - sammen med de nye 520- og 580 hk udgaver - har genskabt noget af den kendte V8-lyd.
Motorerne arbejder med SCR teknologi, og brændstofbesparelsen her ligger på mellem syv og 10 procent.
Test 3: Truck of the Year 2017
Vi fik ikke testet alle 20 Scania’er. Det blev til en tur i seks biler - også S730 V8 i 6x4 udgave - også med Schmitz Cargobull trailer.
Denne bil er Scanias flagskib - med masser af overskudskraft - men deter også et køretøj, som man skal køre varsomt med på de glatte veje. Det store S-førerhus er jo egentlig det, som er valgt til Truck of the Year 2017, men det er også behageligt med "walk through" kabine takket været det flade gulv i førerhuset.
Test 4: En tur i sneen
Nyeste skud på Scania stammen er XT-serien - XT for Xtra Touch. Her prøvede vi en R580 V8 6x4 udgave på 50 ton totalvægt med tip-semitrailer.
XT serien er især møntet på entreprenørbranchen med sin kraftigere udformning. XT-modeller har kraftigere kofanger og orange designdetaljer på front og indtræk, kabine med orange stiklinger på sæderne og på bagvæggen.
Netop denne bil tog vi på en skovtur væk fra hovedvejen og ind på en snoet bivej med fastkørt sne på vejen og skarpe kurver mellem små sommerhuse.
Her skulle vi virkelig passe på ikke at komme for langt ud til siderne - man kunne ikke se, hvor grøften begyndte på stods af de røde stokke i vejsiden
Her valgte vi spær og manuelt gear for at holde et konstant træk på akslerne.
Test 5: OnSpot fin til sneen
Vi havde også lejlighed til at prøve VBG’s demobil - en G410 6x2 med integrerede OnSpot snekæder, som er en fryd på enhver glat og snefyldt overflade. Vi testede systemet på en snedækket bakke. Der var ingen problemer med at komme op!
Heller ikke med et kort stop midt på bakken.
En monitor i kabinen viste direkte kædernes funktion, når de blev sat på og taget af. Det foregik med et tryk på en knap.
OnSpot er populært blandt vognmænd i hele Norden - også til distributionsbiler, for der er tit meget glat omkring terminaler, og her sikrer kæderne godt fodfæste.
410 motoren er samtidig én af Scanias mest økonomiske motorer, som også benyttes til eksportkørsel.
Her var bilen udformet som distributions- og regionalkørsel med god trækkraft og meget smidig.
Test 6: Verdenspremiere
For en gang skyld var én af de biler, der var mest rift om, også den mindste i testflåden - nemlig en P220 4x2 distributionsbil med Scanias helt nye 7-liters motor. Modellen havde verdenspremiere her i Trysil. Motoren kan bestilles i dag, men kan først leveres til sommer.
Bilen er den første Scania med fabriksmonteret rude i højre dør. Dertil elektrisk håndbremse og stop-start system, hvor der i instrumenterings display kommer besked om, at motoren snart går i stå - og derefter: nu går den i stå. Med 73 decibel er den ekstrem lydsvag og oplagt en bil til city-distribution.
Gulvet er også syv cm lavere end i en normalt P-førerhus - det skyldes, at bilen med 7 liter motor faktisk er bygget på gulvet fra det lavere G førerhus. Det betyder lettere ind- og udstigning.
Kun Next Generation
I fjor under Scania Winter var der premiere på R- og S førerhuse - men eksempelvis anlægsbiler var med det gamle førerhus. Det er nu stort set gledet ud på Scanias program i Norden - og det meste Europa.
Det betyder, at førerkomforten også er forbedret på P og G førerhuse - til distribution og entreprenørkørsel. Der er bedre udsyn, da man sidder længere fremme og til venstre, ligesom den forbedrede affjedring sikrer bedre køreegenskaber.
Et plus ved Next Generation lastbilerne er de optimerede 12 trins Opticruise gearkasser, der giver 45 pct. hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser - på 0,4 sekund - som er en fordel på glat underlag. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.
Hold en lav fart
Som altid i så ekstremt glat føre må man som chauffør køre forsigtigt og ikke bare speede op. Det er svært at bremse - og man skal derfor være yderst forudseende. Der var masser af trafik, så bag rattet i en tung lastbil skal man holde en lavere fart.
Sidste år havde vi mulighed for at prøve Scanias sparegris R450, men i år måtte vi tage til takke med G410 og R500 som repræsentanter for 13-liters motoren.
Udstyret i bilerne var righoldigt. Alle havde LED hovedlys og LED signaturlys, kurvelys, regnsensor, Premium førersæde og passagersæde med ekstra støtte som standard.
Af sikkerhedsudstyr kan nævnes ACC adaptiv fartpilot, nødbremse (der håndterer hastigheder til 0 km/t) , linjevogter, esc stabilitets-kontrol, hill holder og infotainmentsystem.
Køre med kobling
Opticruise automatgearkassen var i flere tilfælde kombineret med "Clutch on demand" - det vil sige, at chaufføren kan vælge at køre med koblingspedal. Clutch-on-demand er ekstraudstyr, som blandt andet kan bruges til at rangere køretøjet mere præcist og ved ekstra langsom kørsel på bakker eller i vanskeligt terræn.
Artiklen er en del af temaet Test.